keskiviikko, 27 toukokuun

Tallinnaan 300 miljoonan euron investointi

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Rapistuneesta Linnahallista tulee kauppa-, konferenssi- ja musiikkikeskus sekä matkustajasatama. 

 

Teksti Heino Ylisipola

Kuvat Heino Ylisipola ja Tallink Silja

 

Tallinnan sataman vieressä lojunut jättimäinen betonirakennelma Linnahall on saamassa uuden elämän, kun Tallinnan kaupungin, Tallink-konsernin ja virolaisen sijoitusyhtiön Infortarin jättisuunnitelma toteutuu.

Linnahalliin ja sen ympärille rakennetaan lähivuosina noin 300 miljoonaa euroa maksava kauppa-, viihde- ja konferenssikeskus, johon kiinteästi kuuluu myös Tallinkin uusi satama.

Linnahall on vuoden 1980 Moskovan kesäolympialaisten purjehduksia varten rakennettu, neuvostotyylinen kulttuuri- ja urheilukeskus, joka Viron uuden itsenäistymisen jälkeen on jäänyt vähälle käytölle. 

”Me uskomme matkailun kasvuun, ja matkailijoille pitää tarjota entistä parempia palveluita. Tallinnan kasvavat turistimäärät tarvitsevat uuden, modernin sataman ja sen palvelut. Uusi Linnahall-kompleksi on vastaus suomalaisille ja kansainvälisille matkustajille”, kertoo Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nögene.

Hän vakuutta, että kustannusarvio ei pelota, sillä ”300 miljoonaa euroa on vain vähän enemmän kuin yhden uuden laivan hankinta”.

Nögenen mukaan Tallinna tarvitsee myös isoa kulttuuri- ja konferenssikeskusta, joka voi kilpailla Helsingin ja Tukholman kanssa ja jonne voi kokoontua jopa 5 000 ihmistä, esimerkiksi nauttimaan konsertti- ja oopperaesityksistä. Linnahallin nykyinen amfiteatteri on tarkoitus säilyttää.

Linnahall talvisessa asussaan keväällä 2020. Se rakennettiin vuoden 1980 Moskovan kesäolympialaisten purjehduksia varten.

”Kun Linnahall-projekti on valmis viiden – kuuden vuoden kuluttua, se voi vetää jopa kymmenen miljoonaa kävijää vuodessa.”

Rauman telakalla rakennetaan parhaillaan Tallink-konsernille uutta matkustaja-alusta MyStaria Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen. Aluksen hinta on noin 250 miljoonaa euroa. Se on tulossa liikenteeseen vajaan kahden vuoden kuluttua. Alus edustaa uutta, ympäristöystävällistä tekniikkaa, sillä sen polttoaineena on nesteytetty maakaasu, kuten jo liikenteessä olevassa Megastarissakin.

Kymmenen miljoonaa matkustajaa vuonna 2020

Tilivuosi 2019 oli Tallink-konsernille ennätyksellinen. Nettovoitto kasvoi lähes 25 prosenttia liki 50 miljoonaan euroon. Loka-joulukuun tulos oli yhtiön paras kvartaali viiteen vuoteen.

Liikevaihto ei kasvanut, vaan pysyi suurin piirtein edellisvuoden tasolla ja oli 949 miljoonaa euroa.

Tallink-konserni kuljetti vuonna 2019 noin 9,8 miljoonaa matkustajaa. Eniten matkustajia oli Helsinki-Tallinna-reitillä, 5,1 miljoonaa. Suomi-Ruotsi-reitillä matkusti vajaat kolme miljoonaa matkustajaa. Reittiä operoi Tallink-konsernin tytäryhtiö Tallink Silja Oy ja laivat liikennöivät Silja Line -brändin alla.

Nögene arvioi, että kuluvana vuonna Tallink-konserni kuljettaa seitsemällä reitillään yli kymmenen miljoonaa matkustajaa.

”Koronavirus voi kuitenkin aiheuttaa ikäviä yllätyksiä myös meidän matkustajamääriimme. Meillä on hyvä yhteistyö Finnairin kanssa, sillä se lennättää aasialaisia matkustajia Helsinkiin, josta monet tekevät laivalla päivämatkan Tallinnaan Tukholman reittimatkan lisäksi.”

Aasialaisten osuus Tallink-konsernin matkustajista on viisi prosenttia, joista suurin osa on kiinalaisia.

 

”Koronaviruksen takia meiltä on jo nyt jäänyt pois 21 000 matkustajaa Kiinasta helmi-huhtikuun aikana”

 

”Helsinki-Tukholma-reitti on aika paljon riippuvainen Aasian-matkustajista. Koronaviruksen takia meiltä on jo nyt jäänyt pois 21 000 matkustajaa Kiinasta helmi-huhtikuun aikana”, sanoo Nögene.

Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nögene kertoo, että Linnahall-projektin on tarkoitus olla valmis viiden – kuuden vuoden kuluttua. Vuotuinen kävijämäärä voi nousta jopa kymmeneen miljoonaan kävijään vuodessa.

Hän uskoo, että toisaalta koronan vuoksi suosiossa ovat nyt lähimatkat Itämeren piirissä eli Suomesta Viroon ja Ruotsiin ja päinvastoin.

Tallink-konserni korostaa ympäristövastuutaan. Laivojen jätevesiä ei koskaan pumpata mereen. Maasähkö otettiin käyttöön viime kesänä Tukholman Värtanin satamassa. Maasähkö on tulossa myös Helsingin Olympialaituriin ja Tallinnan satamaan. Maasähkö on vaihtoehto sille, että laiva käyttää satamassa ollessaan omia moottoreitaan tarvittavan sähkön tuottamiseen.

Share.

Comments are closed.