Julkaistu 26.2.2014
”Silja Serenade on kaunis laiva, ja uudistustyön jälkeen se on vielä kauniimpi ja puoleensavetävämpi. Telakointi sujui suunnitelmien ja aikataulun mukaan, vaikka suuritöisiä ja vaativia urakoita oli useita”, kertoi Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schultsmatkailutoimittajille uudistetun laivan lehdistötilaisuudessa.
Schults kehuu erityisesti laivan uutta kylpyläosastoa Sunflower Oasista 12. kannella. Kylpylä on käynyt läpi täydellisen remontin. Muovisia liukumäkiä ei enää ole, vaan tilalle on rakennettu kolme isoa poreallasta, joista suurimman halkaisija on peräti 4,4 metriä.
Poreallas on Schultsin mukaan ainakin Itämeren suurin, ellei koko Euroopan suurin. Erityisesti aasialaiset risteilymatkustajat ovat toivoneen laivalle kellojen, korujen ja laukkujen luksusmyymälää. Nyt sellainenkin löytyy ja tarjolla on esimerkiksi sellaisia huippumerkkejä kuin Gucci, Kenzo ja Versace.
Suomalaiset Aarikka, Angry Birds, Iittala ja Lumene ovat luonnollisesti edelleen myynnissä.
Vanhoista verhoista pieniä kukkaroita
Mukava yllätys on, että laivayhtiö tuo myyntiin myös kierrätysmateriaaleista valmistettuja tuotteita. Laivan myymälästä voi ostaa pieniä kangaskukkaroita, jotka kierrätysmateriaaleja hyödyntävä Globe Hope on valmistanut Commodore-luokan hyttien vanhoista verhoista.
Ruokailussa uutta on Italiasta mallia hakenut Tavolata-ravintola, jossa alkupalat pöytäseurue jakaa yhdessä mannermaiseen tapaan. Ruokalistalla on useita tuttuja Italian herkkuja.
Tuttu buffet-ravintola on saanut hieman väriä kattauksiin ja nimekseen Grande Buffet. Siellä uutta on sesonkipöytä.
Buffet-ravintola näyttää edelleenkin enemmän siistiltä ruokalalta kuin kodikkaalta päivällispaikalta. Kun jopa yli 2 000 matkustajaa pitää ruokkia nopeasti, vaihtoehtoja kodikkaaseen tunnelmaan ja rauhalliseen ruokailuhetkeen on vaikea luoda varsin tiukkaan sijoitetuissa pöydissä. Ympärillä pyörii koko ajan ihmisiä.
Tervehtiminen tai edes nyökkääminen on suomalasille hyvin vaikeaa. Monta kertaa olemme istuneet vaimoni kanssa laivan buffet-ravintolassa, kun viereiseen pöytään, puolen metrin päähän pyrähtää pariskunta, joka ei sano mitään. Henkilökunta on kuitenkin hyvin huomaavaista ja palvelualtista.
Henkilökohtaista palvelua haluaville on edelleenkin tarjolla Promenade-kannen tasokkaat ravintolat Bon Vivant ja Happy Lobster huippuviineineen.
Värit hehkuvat keulan hyteissä
Junior-sviiteissä ja Commodore Loungessa ja sen hyteissä on käytetty uusi raikkaita värejä huonekaluissa, matoissa, verhoissa ja tapeteissa. Pääväreinä ovat sitruunankeltainen, metsänvihreä ja keltaoranssi.
Laivan kapteeni Antti Rossi kertoo, että Silja Serenaden kaikki ilmastointikanavat puhdistettiin telakoinnin yhteydessä eli laivalla kiertää aikaisempaa puhtaampi ilma. Myös lattiakaivoja ja viemäriputkistoja puhdistettiin.
Schults kertoo, että sisaralus Silja Symphony menee samanlaiseen uudistusremonttiin syksyllä 2014.
Sekä Schults että Rossi painottavat, että henkilökunnan koulutuksessa on entistä enemmän kiinnitetty huomiota hymyyn ystävällisen ja mutkattoman palvelun lisäksi.
”Me hymyilemme ja haluamme, että asiakkaammekin hymyilevät, kun he nauttivat laivastamme. Hyljekin laivan kyljessä hymyilee.”