Saksalaisjätti Lufthansa johtaa:
Takkiin tulee kaksi miljoonaa euroa tunnissa!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ei luksusta Lappiin

Rovaniemellä toimivan Luxury Action -matkailuyrityksen Janne Honkanen on esittänyt,
että Lappiin voisi näin poikkeusaikaan tuoda yksityiskoneilla privaattimatkailijoita. Yrityksen
asiakkaina on ollut julkisuuden henkilöitä ja kuninkaallisia, viimeksi intialainen krikettitähti.
Julkisuutta tuli paljon sosiaalisessa mediassa.
Sisäministerin valtiosihteeri tyrmää ajatuksen. Tällaisia maksavia matkailijoita ei siis
Lappiin kaivata. Luxury Action huolehtii asiakkaistaan heidän yksityisyytensä turvaten.
Kaikki asiakkaat ovat olleet ulkomailta.

***

Thai konkurssiin?

Thaimaan lentoyhtiö Thai Airways on konkurssin partaalla. Vuonna 1960 perustettu yhtiö
lentää etenkin Aasian kohteisiin ja Pohjoismaihinkin Helsinkiä lukuunottamatta. Ehkä
Thaimaan valtio kuitenkin pelastaa lippulaivansa. Thai on ollut ja on edelleen laadukas
yhtiö.

***

IATA:n murheellinen lista

Thai ei ole ainoa tunnettu lentoyhtiö, joka keikkuu kuilun partaalla. Kansainvälisen
ilmakuljetusliiton IATA:n tuore lista  kertoo koruttomasti, että konkurssin ovat todellakin menneet Virgin Australia, Air Maurituis, Eurowings ja South African Airways.
Ryanair, jonka värikäs johtaja Michael O´Leary kritisoi laajasti mm. Finnairille kaavailtua
valtion tukea, laittaa seisomaan 113 lentokonettaan samalla kun pistää pellolle 900
lentäjäänsä noin aluksi, ja jättää option 450:sta saman kohtalon kokevista.
Senhän me jo tiedämmekin, että pöyhkeä Norwegian lopetti kaikki kaukolentonsa ja
palauttaa kaikki vuokraamansa 787-Dreamlinerit.

IAG-ryhmään kuuluvan Iberian kone seisoo Madridin kentällä. Kaikkiaan koneita on ”lomautettu” 56, British Airwaysillä 34 ja Lufthansalla 72. Kuva © Adrián Soto

Hyvin ei mene SAS:llakaan: Se saatetaan pistää lihoiksi, ja uusi SAS nousisi tuhkista aivan eri konseptilla. Ensi alkuun yhtiö palauttaa 14 vuokrakonetta ja antaa potkut 520 lentäjälle.
Etihad ja Emirates peruuttavat kilpaa konetilauksiin ja pistävät A380-jättiläisiä seisomaan.
IATA:n listaa voisi jatkaa loputtomiin. IAGryhmä (mm. British Airways ja Iberia), samoin kuin Lufthansa-group yhtiöt seisottavat yhteensä satoja koneita.

***

Valmiita koneita varastossa

Airbusin tehtailla seisoo nyt 60 tuliterää lentokonetta. Ne on hyvinä aikoina tilattu, mutta
nyt niitä ei kukaan tarvitse. Hylätyistä 18 on uusinta A350-mallia, joita Finnairilla on
käytössään nyt 15.
Jos korona ei olisi tullut sotkemaan kuvioita, Finnairin ounasteltiin ostavan markkinoilta
vuokrausfirmojen pihoilla seisovia koneita, hurjin vaihtoehto olisi ollut napata Norwegianin
kalustoa. Tiettävästi sinivalkoinen yhtiömme ei ollut ainoa, joka oli kiinnostunut joko uusista
tai vähän käytetyistä, löpöniukoista ja vähäpäästöisistä koneista.
Tähän on hyvä lisätä, että Airbusin kilpailijan, amerikkalaisen Boeingin tehtaiden pihoilla
seisoo tällä hetkellä yli 400 maalilta tuoksuvaa 737 max -lintua, lentokiellossa tätä tyyppiä
on yli 350.

***

Tappiota kaksi miljoonaa euroa päivässä

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sai tuta maakuntien kaupunginjohtajien kiukun
maanantaina. Ans kattoo, miten ottelussa käy, kannattaa seurata lennetäänkö Kajaaniin, Jyväskylään, Kemiin, Kokkolaan ja Joensuuhun enää ollenkaan kesä- ja koronatauon
jälkeen. Ja jos Topilta kysytään, hän on tiukkana eikä suvaitse edes ministeri Tytti
Tuppuraisen väliin tuloa: Finnair on pörssiyhtiö ja sitä koskevat raa´at bisnesmaailman
lait. Ei mihinkään lennetä vain lentämisen ilosta, tarvitaan maksavia matkustajia.
Topi on lasketuttanut, että Finnair tekee joka päivä tappiota kaksi miljoonaa euroa. Noh, se
nyt on vielä vähän, Euroopan suurin lentoyhtiö, saksalaisjätti Lufthansa tekee saman
verran persnettoa joka tunti!

***

Uusi Venetsia

En haluaisi olla venetsialainen, enkä turistikaan aikoina, jolloin kaupunki oli tupaten täynnä
turisteja, jättiristeilijät saapuivat keskustaan, kanavat saastuivat, ja kahvikuppi Pyhän
Markuksen torin kahvilassa maksoi 20 euroa.
Sitten tuli korona ja muutti kaiken. Asukasluku oli jo romahtanut 175 000:sta 52 000:een.
Pormestari Luigi Brugnaro toivoo, että poikkeusaikojen jälkeen Venetsia taas alkaisi
palautua entiselleen. Historiallinen keskusta tosiaan kaipaa uutta ajattelua. Siis:
mieluummin hidasta turismia kuin massoja.
Onneksi tuli käytyä Venetsiassa silloin, kun kaikki oli vielä hyvin

***

Kirjoittajien mielipiteet ovat matkailutoimittajien ja Killan hallituksen jäsenten henkilökohtaisia.

 

 

 

 

Share.

Comments are closed.