Jalkapallon MM-kisat nosti Qatarin uutisaallon harjalle, ja tähän asti paljolti tuntematon matkailumaa ponnistaa nyt kohti alansa huippua.
Teksti ja kuvat Marja-Liisa Kinturi
Ensimmäisiä ponnistuksia oli kisojen jälkeen matkailun ammattilaisille järjestetty esittelykierros Pohjoismaissa. Helsinki oli vuorossa kylmänä helmikuun iltana, kun Qatar kutsui suomalaisia matkailualan ammattilaisia Hotelli Kämpin lämpimiin juhlatiloihin tutustumaan monipuoliseksi kasvaneeseen matkailutarjontaansa.
Ylellistä ja houkuttelevaa
Jalkapallon MM-kisoja varten maa investoi tuntuvasti matkailuun. Nyt, kisaturistien kaikottua se tarjoaa toinen toistaan houkuttelevampia ja ylellisempiä lomakohteita tavallisille ”kaiken maailman” turisteille.
Kämpin juhlatiloihin oli järjestetty eri hotellien ja matkanjärjestäjien esittelypisteitä, joihin vieraat siirtyivät pienissä ryhmissä vuoron perään kuulemaan kunkin kohteen tarjonnasta ja erityispiirteistä. Mukana oli 16 yhteistyökumppania Finnair mukaan lukien. ”Kiertomatkalaisille” annettiin evääksi lomake, jossa oli kysymyksiä jokaisesta pysähdyspaikasta, esimerkiksi montako huonetta on Dohan Radisson Blue -hotellissa (583).
Matkailumarkkinointi on tehokasta!
Qatar hamuaakin selvästi ”kalifiksi kalifin paikalle” eli kirimään vauhdilla kiinni Dubain matkailuetumatkan. ”Matkaa” esittelypisteeltä toiselle kertyi tosin sen verran, että jalkoja kuumotti, siis löysät pois! Mihinkään ei voinut jäädä istumaan ja rupattelemaan.