Pohjois-Karjalaan houkutellaan kiinalaisia ryhmämatkaajia

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Teksti: Susanna Särkkä, kuvat: Taina Värri

 

Pohjoiskarjalaisella brunssilla Villa Kivessä maisteltiin joensuulaisen ravintola Sulon paikallisista raaka-aineista valmistamia ruokia ja kuultiin alueen yrittäjien uutisia. Sulon Mika Hirvonen esittelee tarjoiluja.

Brunssilla puhuneen Pohjois-Karjalan Osuuskaupan matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtajan Mikko Hautasaaren mukaan osuuskauppa haluaa päästä osalliseksi Aasiasta Suomeen tulevista kasvavista turistivirroista.  Pohjois-Karjalan Osuuskauppa pyörittää hotelleja Kolilla ja Bomballa. 

Hautasaari uskoo, että aasialaiset saadaan Lapin ja Helsingin lisäksi tulemaan myös Pohjois-Karjalaan, kunhan heille ensin vain kerrotaan maakunnan olemassa olosta, Karjalan koskemattomasta luonnosta ja alueen hyvistä matkailupalveluista.

Nykyisin yhdeksän prosenttia Pohjois-Karjalan osuuskaupan majoituspalveluiden käyttäjistä on ulkomaalaisia. Vajaa puolet heistä tulee Venäjältä, kiinalaisia on vielä vähän.

”Venäjän matkailumarkkinat ovat alkaneet elpyä ja se näkyy meilläkin. Kiinassa potentiaalia on mahdottomasti ja siksi olemme alkaneet markkinoida muutamille sikäläisille matkanjärjestäjille”, Hautasaari sanoo.

”Uskomme, että Pohjois-Karjalan maisemat, puhtaus ja hiljaisuus kiinnostavat Kiinan kasvavaa keskiluokkaa, joka haluaa matkustaa ja saada luontoelämyksiä”, Hautasaari sanoo.

”Kiinassa kohteenamme ovat ryhmät, Venäjällä markkinoimme myös itsestään matkustaville.  Toki luontomatkailusta pitävät keskieurooppalaisetkin ovat yksi markkinointipanostuksen kohteistamme.”

Pohjois-Karjalan Osuuskaupan matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari havittelee kasvua Aaasian markkinoilta.

Kansallispuistossa ei ole helppo toimia

Kolin hotellin käyttöaste on jo nyt hyvä, viime vuonna se oli liki 75 prosenttia. Kansallispuiston keskellä sijaitsevan hotellin kapasiteettia on vaikea lisätä.  Palveluiden kehittäminen on myös hankalaa tarkasti suojellulla alueella.

”Emme tietenkään halua itsekään pilata Kolin valttia eli upeita kansallismaisemia ja talloa luontoarvoja, mutta toivoisimme pystyvämme kehittämään alueen palveluja yhteisvoimin Metsähallituksen ja luonnonsuojelijoiden kanssa. ”

Pohjois-Karjalan osuuskauppa on tehnyt viime vuosina isoja investointeja hotelleihinsa.

Hotelli Kolilla siirrytään maalämpöön. Uuden lämmitysjärjestelmän lupaprosessi ja rakentaminen eivät  olleet läpihuutojuttu kansallispuistossa.

”Taival oli pitkä ja melko mutkikas, mutta olemme todella tyytyväisiä, että pääsemme nyt eroon öljyn rahtaamisesta ja luontoa rasittavasta lämmityksestä.”

Bomban iso remontti valmistui viime vuonna. Hotellissa on nyt täysin uusitut kylpylä-, sauna- ja ravintolatilat, joita kelpaa markkinoida myös venäläisille ja kiinalaisille matkailijoille.

Pohjois-Karjalan maakuntaliiton viestintäpäällikkö Rauno Jussila ja Joensuun Kehittämisyhtiön markkinointipäällikkö Anne Mujunen ovat järjestäneet jo monena vuonna maakuntaansa markkinoivia brunsseja Helsingin Villa Kivessä.

Oppimisen digitalisaatioon erikostuneen joensuulaisen Arcusys Oy:n toimitusjohtaja Jussi Hurskainen kertoi yrityksen pärjänneen hyvin isoille kilpailijoilleen kansainvälisillä markkinoilla. Asiakkaana on muun muassa lentolippujen ja matkailupalvelujen varausjärjestelmä Amadeus.

Sulon jälkiruokana oli suklaamousse, rosmariinimarinoiduilla omenoilla, vadelmilla ja marengilla ryyditettynä.

Share.

Comments are closed.