Matkailu kuuluu alana digitalisoitumisen edelläkävijöihin. Ei siis oikeastaan ihme, että Aurinkomatkat pärjäsi tämänvuotisessa digitaalisen median kilpailussa Grand Onessa loistavasti. Yhtiö palkittiin parhaasta mobiilipalvelusta ja sai lisäksi kunniamaininnat parhaasta verkkokaupasta sekä tuloksellisimmasta kampanjasta.
Aurinkomatkat on Suomen suurin matkanjärjestäjä 27,4 prosentin markkinaosuudella. Yhtiöstä kerrotaan, että digitaalisten palveluiden kehittäminen ja onnistuneet kampanjat ovat olleet merkittävä osa kasvua. Pari vuotta sitten käynnistetty verkkokaupan uudistus ja mobiilisovelluksen kehitystyö ovat yhtiön mukaan näkyneet positiivisesti asiakastyytyväisyydessä ja myynnissä.
– Aurinkomatkojen asiakkaat pääsivät varaamaan ensimmäiset matkansa verkosta noin 15 vuotta sitten ja tänä päivänä yli 85 prosenttia kaikista matkoistamme myydään verkkosivustomme kautta, kertoo yhtiön verkkomyynnistä ja digitaalisten palveluiden kehittämisestä vastaava Ilari Pohjola.
Aurinkomatkat-sovellus toimii asiakkaan matkakumppanina matkavarauksesta loman loppuun asti. Sovellus tietää salaiset rannat sekä parhaat ravintolat, ja karttaosion avulla suunnistaminen lomakohteessa on helppoa. Mobiilisovelluksella on jo yli 50 000 käyttäjää.
– Sovelluksen kautta asiakkaamme voivat lisäksi keskustella chatissa suomeksi suoraan oppaidemme kanssa ja ostaa erilaisia kohdeaktiviteetteja, kertoo sovelluksen tuoteomistaja Elina Martikainen Aurinkomatkoilta.