Teksti ja kuva: Marja-Liisa Kinturi
Painettu sana ja puskaradio ovat tärkeimmät inspiraation lähteet, kun suomalaiset
miettivät lomamatkojaan. Sosiaalisella medialla ei ole siinä suurtakaan merkitystä,
kertoo Kristina Cruises -yhtiön teettämä valtakunnallinen kysely *) . Vastaajat edustivat
suomalaista aikuisväestöä.
Yhtiön myyntijohtajaa Anu Markkasta tulos ei yllätä: ”Julkaisemme neljästi vuodessa
asiakaslehden, joka saa aina aikaan myyntipiikin. Kun tuorein lehtemme kolahti postiluukuista,
ensimmäiset varaukset esimerkiksi uutuusristeilylle tehtiin jo muutaman tunnin kuluttua.”
Markkanen pitää sosiaalisen median merkitystä yllättävänkin pienenä, mutta uskoo sen
kasvavan tulevaisuudessa. Ainoaksi tietolähteeksi se ei kuitenkaan sovi varsinkaan, jos kyse on
harvinaisemmista kohteista, kuten Etelä-Amerikasta tai Antarktiksesta.
*) Kristina Cruises selvitti lomamatkojen suunnittelua kyselytutkimuksella viime maaliskuussa. Tutkimuksen
lähtöotos muodostettiin ja lopullinen otos painotettiin suomalaista aikuisväestöä edustavaksi. Kyselyyn vastasi 1000 henkilöä, jotka ovat 18–75-vuotiaita. Vastaajista miehiä oli 50,3 prosenttia ja naisia 49,7 prosenttia.