Nykyinen sääntö nestepakkausten 100 millilitran koosta jää vielä voimaan, mutta pari vuosikymmentä vallinnut käytäntö kaivaa ne käsimatkatavaroista esille turvatarkastuksessa poistuu. Helsinki-Vantaan lentoasemalla siirrytään alkukesästä yhden katon konseptiin eli terminaalijako päättyy ykkösen sulkeutuessa.
Teksti ja kuvat Eero Nokela
Nyt hankittu uuden sukupolven läpivalaisu- ja nesteanalysointilaitteisto tekee turvatarkastuksesta yksinkertaisempaa ja nopeampaa. Kameran, läppärin, puhelimen ja nestepussukan voi tästä eteenpäin jättää huoletta käsimatkatavaraan.
Jos laukkuun on jäänyt jotain sopimatonta, kone työntää laukun hihnalta toiselle kaistalle. Turvatarkastaja näkee ruudulta miksi kone teki niin ja ottaa laukun tarkempaan syyniin.
Lentoasemajohtaja Ulla Lettijeff Finavialta korostaa, että siirtymäaiheessa myös vanhaa turvatarkastuskalustoa joudutaan pitämään toiminnassa.
”Turvatarkastusalue on sininen, koska tutkimusten mukaan sininen väri laskee stressitasoa”, kertoo Finavian tekniikasta, turvallisuudesta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Henri Hanssson. Turvatarkastuskapasiteetti tuplaantuu, joten siirtyminen lähtöselvityksestä lähtöportille nopeutuu ja jonotusajat lyhenevät, Hansson huomauttaa.
Uutta turvatarkastuskalustoa on toistaiseksi käytössä vain isoilla Euroopan kentillä ja Yhdysvalloissa, joten Helsinki-Vantaa siirtyi tässäkin asiassa maailman eturiviin.
Matkaa pääovelta portille 200 metriä
Lentoasemajohtaja Ulla Lettijeff palautti mediatilaisuudessa mieliin 30 vuoden takaisen tilanteen. Silloin oli vain yksi terminaali, kunnes koti- ja ulkomaan lennot eriytettiin omiin terminaaleihin, minkä jälkeen siirryttiin lentoyhtiökohtaiseen jakoon. Nyt palataan yhden terminaalin konseptiin, kesäkuun lopulla terminaali 1 suljetaan ja siellä alkavat korjaustyöt. Tulevasta käytöstä ei ole vielä päätöstä.
”Matkustajan ei tarvitse vastedes miettiä tai ottaa selvää etukäteen lähteekö hänen lentonsa ykkösestä vai kakkosesta”, Lettijeff sanoo. ”On vain terminaali, jonka oven eteen pääsee omalla autolla, taksilla, bussilla, jopa junalla. Matka terminaalin pääovelta lähimmälle lähtöportille on vajaat 200 metriä. Se on varsin lyhyt matka verrattuna moniin muihin maailman lentoasemiin.”
Myös maahan saapuvalla matkustajalla on lyhyt matka terminaalin edessä odottavaan taksiin tai bussiin; juna-asemalle hän laskeutuu hissillä, joka sijaitsee suoraan ennen ulosmeno-ovea.
”Matkustajan ei tarvitse vastedes miettiä tai ottaa selvää etukäteen lähteekö hänen lentonsa ykkösestä vai kakkosesta”
Siirtyminen kahdessa vaiheessa
Yhden terminaalin konseptiin siirtyminen tapahtuu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa toukokuun 23. päivään mennessä laajennusosan uuteen lähtöaulaan siirtyvät nyt terminaali 2:ssa liikennöivät lentoyhtiöt, kuten Finnair, Air Baltic ja British Airways. Toukokuun 24. päivänä avataan suora kulkureitti turvatarkastuksesta uudistuneelle porttialueelle.
Toinen vaihe alkaa 1. kesäkuuta, jolloin 1:ssä liikennöivät yhtiöt, kuten SAS, Lufthansa ja Norwegian siirtävät toimintansa uusiin lähtö- ja tuloauloihin. Viimeistään 30. kesäkuuta kaiken pitäisi olla paikoillaan ja terminaali 1:n lähtöselvitysalue, turvatarkastus ja matkatavaroiden luovutus sulkeutuvat.
”Nyt on hyvä aika toteuttaa historiallinen muutos”, johtaja Ulla Lettijeff kiittelee. Lentoasema täyttää 70 vuotta, ja sen kunniaksi voimme kääntää uuden lehden kohti lentoaseman tulevaisuutta.”
Lentoasemaa painaa nyt kaksi huolta: pitkittynyt koronapandemia ja kuukausi sitten alkanut Venäjän sota Ukrainassa. Matkustajamäärät ovat kuitenkin kasvaneet tasaisesti viime vuoden lopulta saakka. Finaviassa uskotaan vahvasti tulevaisuuteen, sillä nyt loppuun saatetussa terminaalilaajennuksessa tähdätään mieluummin viiden tai kymmenen vuoden päähän kuin tähän hetkeen. Finnairin Aasian-liikenteen ollessa rajoitettua liikenne keskittyy nyt Eurooppaan täysillä.