Olisiko sittenkin pitänyt ottaa Katri Kulmunin (kesk) keinot kriisitiedotuksen opasteeksi? Kulmuni joutui jättämään ministeripaikkansa, kun tuhlasi kymmeniä tuhansia meidän rahojamme kriisitiedotuksen opiskeluun. Osa taisi mennä myös puolueen johtamiseen.
Ehkä kriisitiedotus olisi ollut hyvä opiksi myös hallitukselle ja viranomaisille. Ulosanti on ollut vähän sitä sun tätä. Lappi on nyt auki jouluksi. Seuraavana päivänä pääministeri sanoo, että Lappiin ei pidä mennä. Poliittista vastuuta ei kukaan ota. Että tämmöistä.
****
Kaikilta matkailuyrittäjiltä joulu ei taida kuitenkaan mennä penkin alle. Jouluksi ja uudeksivuodeksi ja myös kevätkaudelle lomamökkejä on varattu jopa enemmän kuin viime vuonna.
Ongelma on se, etteivät suomalaiset osta ohjelmapalveluja niin kuin ulkomaalaiset. Huskyt ja porot tarvitsisivat töitä. Suomalaiskukkarolle huskyajelu on usein liian tyyristä, mutta listahinnaltaan 70 – 250 euroa hengeltä maksaneen lyhyemmän ajelun saisi nyt kuitenkin 50 – 70 eurolla. Edistystä, kannattaa kysyä myös muita ajanvietepalveluja. Muuten, Aurinkomatkat lisäsi yhden joululennon Rovaniemelle runsaan kysynnän vuoksi.
****
Thaimaahan vasta maaliskuussa
Talven suosituimpiin kaukokohteisiin kuuluneen Thaimaan rajat pysyvät kiinni turisteilta tämänhetkisen tiedon mukaan maaliskuulle. Toki maahan pääsee jos omistaa siellä pankkitilin ja sillä sievoinen summa rahaa. Vaadittava määrä on toki laskenut syksyn aikana, nyt se taitaa olla 15 000 euroa. Maa ja kansallinen lentoyhtiö Thai Airways ovat konkurssikypsiä, mutta koronapandemia on pysynyt aisoissa.
****
Lentoyhtiöiden jättiurakka
Maailman lentoyhtiöillä on selvät suunnitelmat miten koronarokotteet kuljetetaan määränpäihinsä. Amerikkalainen United Airlines ehti ensimmäisenä, mutta saksalaisella Lufthansalla oli jo huhtikuussa valmiina 20 hengen tiimi miettimässä pelkästään rokotteen jakelua. IATA on laskenut, että kahden rokotteen jako kaikille maailman ihmisille vaatisi Boeing 747 -koneilta 8 000 lentoa. Jumbon sisuksiin mahtuu 110 tonnia tavaraa. Urakka kestää hyvissäkin olosuhteissa parisen vuotta, uutisoi Kauppalehti viime viikolla.
****
Lufthansa irtisanoo
Saksalainen lentoyhtiöjätti Lufthansa ilmoittaa irtisanovansa 30 000 työntekijäänsä mikä kuulostaa hurjalta määrältä, vaikka sillä on omistamissaan eri lentoyhtiöissä (Eurowings, Brussels, Austrian) yhteensä 270 000 ammattilaista.
****
Rokotepassilla lennolle
Useat lentoyhtiöt tullevat vaatimaan koneeseen nousevilta matkustajilta rokotepassia tai todistuksen tuoreesta koronatestistä. Australialainen Qantas aikoo ottaa sen käyttöön mahdollisimman pian.Passilla pääsisi myös Lufthansan lennoille, Finnair suunnittelee samaa. Muuten, Finnair ei ole pitänyt minkäänlaista ”meteliä” siitä, että kun ostaa lentolipun yhtiön omasta verkkokaupasta, lipun hintaan sisältyy automaattisesti koronavakuutus, joka korvaa matkakohteessa hoidot ja mahdolliset majoituskustannukset jos matkustaja sairastuu kesken matkan.
****
Lentomatkustajien määrä laskee yhä
Juuri tulleiden marraskuun liikennetiedotteiden mukaan lentoyhtiöllä menee vielä huonommin kuin loka- tai marraskuussa suotuisammalta näyttäneen alkusyksyn jälkeen. SAS kertoi kuljettaneensa marraskuussa 331 000 matkustajaa, Finnair 85 000; laskua vuoden takaisesta 86 % (SAS) ja 92,2 %. Lokakuusta määrät vähenivät 45 % (SAS), Finnairilla 15,6 % . Hirveitä lukuja. Syyn tiedämme: entisestään kiristyneet matkustusrajoitukset varsinkin Euroopassa.
Vuoden alusta Finnair on kuljettanut 3 393 100 matkustajaa. Se on 74,9 % vähemmän kuin viime vuonna. Ainoa valopilkku yhtiön liikenteessä on voimakkaasti kasvanut rahtikysyntä. Pelkkää rahtia kuljettaneiden lentojen tonnit nousivat 124,1 %. Vahvinta kasvu oli Aasian-liikenteessä. Ja vielä yhdet luvut: SAS:n lentojen täyttöaste oli marraskuussa 25,3 %, Finnairin kymmenyksen parempi, 25,4 %. Finnairin Aasian-liikenteen koneissa istui matkustaja vain joka kymmenennellä tuolilla, kotimaanliikenteessä sentään noin joka toisella!
****
Emirates ostaa lisää A380-koneita
Ei kaikilla lentoyhtiöllä menee huonosti. Öljykullan päällä toimiva Arabiemiraattien Emirates ilmoittaa vastaanottaneensa juuri ensimmäisen kaikkiaan kolmen koneen tämänvuotisesta tilauksesta Airbusin kaksikerroksista jättiläistä, A380-konetta, jonka ensimmäiset yksilöt pistetään jo eläkkeelle. Tämä juuri luovutettu kone on yhtiön 116:s A380-kone!
On pakko kysyä mihin se tarvitsee tuollaista määrä tätä bensasyöppöä konetta kun pienempiinkään koneisiin ei riitä matkustajia! Noh, ehkä sitten joskus kun korona on saatu kuriin ja elämä palailee normaalimmaksi.
****
Ensi kesää myydään jo
Ei ole suurikaan uutinen alan ammattilaisille, että ensi kesän pakettimatkoja myydään vuoden synkimpään aikaan todella runsaasti. Myös ensi talven Thaimaan-matkoja varataan vilkkaasti. Vielä ei tiedetä, päästääkö Kanariansarille kevättalvella, suunnitelmia on ja kansa kuopii jo maata.
Kun suoria lentoja Teneriffalle tai Gran Canarialle ei ole tarjolla, on monille tuttu matkailun ammattimies Harri Kaijanto (mm. laskettelumatkoja) tarttunut toimeen. Hän järjesti äskettäin Espanjassa toimivan suomalaistahon avustuksella charterlennon Kanarialle. Toistakin suunniteltiin, mutta nimilista ei kasvanut odotetusti.
****
Irvikuva Kalevi Keihäsestä
Suomen Kuvalehden viimeisin numero kertoo matkailulegenda Kalevi Keihäsestä tehdystä, Nelosella esitetystä tv-sarjasta. Se on saanut Keihäsen lapset kauhistumaan.
Saman koki tämän kirjoittaja seuratessaan sarjaa sieltä täältä. Kalevi Keihäsestä annettiin sarjassa perin kummallinen kuva paita auki rellestävänä sikailijana, jonka päämäärä oli juottaa matkustajat lennoilla sikakänniin ja keskittyä jatkamaan sekoilua perillä. Kolmella lennolla Keihäsen kanssa mukana olleena ei mitään näistä piirteistä ilmennyt.
Keihänen oli toki värikäs persoona, mutta kertaakaan häntä ei nähty paita auki maha pystyssä röhveltävänä suurisuuna. Vaikka hän silloin tällöin markkinointitempauksena saattoi kävelyttää kilipukkia pitkin Aleksia kaniturkissa, tuohivirsuissa ja rohdin paidassa, hän oli arkielämässä hyvin vaatimaton kansanmies. Hyvästä sydämestä kertovat monet tempaukset, kuten sadan äidin vieminen etelään äitienpäivänä.
Näyttelijä ja showmies Janne Katajan ja yhtiökumppani Aku Hirviniemen (Keihäsmatkat-sarjassa stuerttina) tuotantoyhtiö Hihhihhii Oy kertoo itsestään muun muassa näin: ”Meidän tehtävä on välittää aitoja tunteita, ajatella isosti ja rohkeasti, taistella murjotusta vastaan, painaa tosissaan hommia, jotta saadaan suupielet ylöspäin”. Hienoja tavoitteita, mutta nyt kyllä mentiin metsään.
****
Kirjoittajat ovat Matkailutoimittajien Killan jäseniä ja mielipiteet heidän omiaan.