Henkiset lukot pitaa avata – taas on aika lähteä Viroon!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Teksti ja kuvat Marja-Liisa Kinturi

”Matkailussa tällä hetkellä ehkä suurin haaste on mentaalisen eli oman pään sisällä olevan henkisen viruksen tappaminen ja sama koskee tapahtumia”, sanoi elinkeinoministeri Mika Lintilä Viron Suomen-suurlähetystössä 8. huhtikuuta järjestetyssä keskustelutilaisuudessa. Ihmisiä yksinkertaisesti pelottaa lähteä matkoille ja yleisötilaisuuksiin.

Viron suurlähetystön tilaisuudessa puhuivat Mika Lintilän lisäksi Viron suurlähettiläs Sven Sakkov sekä Viron yrittäjyys- ja informaatioteknologiaminiseri Andres Sutt, jota haastatteli päätoimittaja Petri Saraste. Keskustelemassa olivat myös Suomen ja Viron väliä liikennöivien laivayhtiöiden edustajat (toimitusjohtaja Jan Hanses, Viking Line, konsernijohtaja Björn Blomqvist, Rederiaktiebolagett Eckerö sekä johtaja Håkan Fagerström, Tallink Silja Cargo. Visit Estonian johtaja Liina Maria Lepik puolestaan muistutti, että nyt on taas aika lähteä Viroon, ja keittiömestari Joonas Koppel ravintola Mere 38:sta kertoi Michelin-tähden ansainneista virolaisista herkuista.

Laivayhtiöiden edustajat (vasemmalta) Björn Blomqvist, Jan Hanses ja Håkan Fagerstsröm miettivät, että yhtiöillä ei ole juuri muita keinoja kohonneiden kustannusten selättämiseen kuin polttoainelisämaksut asiakkaille.

”Täällä on turvallista!”

Turvallisuudesta puhuttaessa Sakkovin mielestä keskeistä liiketoiminnassa on tavaroiden riittävyys mutta myös laukkaava inflaatio. Osa nykyisestä inflaatiosta aiheutuu Ukrainan sodan luomasta epävarmuudesta. Sakkov kuitenkin uskoo tilanteen kääntyvän ensi vuonna paremmaksi. ”Lisäksi kaksi vuotta Covidin kanssa ovat olleet vaikeita ja panneet ihmisten henkisen puolen koetukselle.”

Viron Suomen-suurlähettiläs Sven Sakkov ennusti uuden teknologian, kuten esimerkiksi lentotaksien, yleistymistä ja sitä kautta olennaisia muutoksia maidemme väliseen liikenteeseen.

Ulkopuoliselle maailmalle on tärkeä viestittää, että Viro on turvallinen maa. ”Nato ja EU alkavat Narvasta! Ja kun itse tunnemme olomme turvalliseksi, sitä se on myös muille. Ja sama koskee sijoituksia”, suurlähettiläs muistutti.

Tulevaisuudessa ilmatakseja kaupunkien välille

Viro ja Suomi ovat pyrkineet luomaan Tallinnalle ja Helsingille – pienen ”lahdenpoukaman” toisistaan erottamille kaupungeille – kaksoiskaupungin imagoa, sillä kaupunkien välimatka on vain 80 kilometriä. Ei siis juuri mitään! Nopeakulkuisella laivalla matka taittuu kahdessa tunnissa, lentäen parissakymmenessä minuutissa. Sakkov uskoo, että hyvin pian tulevaisuudessa tulemme näkemään sähköllä toimivia ilmatakseja, jotka voivat nousta pystysuoraan ilmaan, eivätkä siksi tarvitse lentokenttiä, ainoastaan helikopterikenttää vastaavan maa-alueen. Tämä tulee mullistamaan liikenteen paitsi Suomenlahden yli, myös monien muiden kaupunkien välillä. ”Uskon, että tämä voi hyvinkin olla totta vielä tämän vuosikymmenen aikana.”

Keskustelussa pohdittiin myös väistämättömiä hinnankorotuksia. Toistaiseksi laivayhtiöt ovat selättäneet ne polttoaineesta perittävällä lisämaksulla. Sitä kaikki harmittelivat, mutta kiittelivät samalla asiakkaiden hyvää suhtautumista. Polttoaineesta säästäminen nopeuksia hidastamalla olisi yhtiöiden mukaan vaikeaa, koska aikataulujen ja laivojen kohtaamisten yhteensovittaminen saaristossa ja ahtaissa satama-altaissa on kaikkea muuta kuin helppoa. Yksittäisen varustamon on mahdotonta tehdä tällaisia muutoksia, koska se vaikuttaa kaikkeen muuhunkin liikenteeseen.

Tallinnan kaupunginjohtaja Mihhail Kölvart iloitsi siitä, että elämä on vähitellen palaamassa ennalleen ja muistutti, että ensi vuonna (2023) Tallinna on Euroopan Vihreä pääkaupunki, joka panostaa erityisesti vihreään energiaan.

Rahdin ja huoltovarmuuden osalta Helsingin ja Tallinnan välinen lauttaliikenne on avainasemassa. Pohjois- ja eteläsuuntaan kulkevasta tuonnista ja viennistä jopa 70 prosenttia kulkee Tallinnan kautta ja ulottuu Turkkiin asti, eli kyse ei ole vain Tallinnan liikenteestä. Lisäksi yhden ainoan laivan poissaolo liikenteestä voi sotkea kuviota tuntuvasti.

Henkiset lukot pitää avata

Rahti siis kulkee, mutta kaikonneet matkustajat ovat vasta hiljalleen palaamassa laivoille. Keskustelijat päättelivät, että kriisin keskellä ihmiset eivät koe voivansa juhlia ja pitää hauskaa ja harmittelivat, että kun Covid-lukko on auennut, toinen eli Ukraina-lukko on päällä. Hauskaa ei voi pitää, kun Euroopassa on sota.

Ukraina-lukko päällä: Kriisin keskellä ihmiset eivät koe voivansa juhlia.

Kysymykseen nopeista katamaraaneista ja niiden mahdollisesta paluusta Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen keskustelijat vastasivat, että niitä tullaan tuskin näkemään. Ne ovat riippuvaisia sekä säästä että jäätilanteesta, ja polttoainekulut rahtiin ja matkustajamääriin suhteutettuna ovat liian korkeat. Nykyiset alukset kuljettavat kerralla sekä ison määrän matkustajia että rahtia, ja matka-aika on enää vain kohtuulliset kaksi tuntia.

”Nyt on aika!”

Virossa pandemia-aika on hyödynnetty uusimalla vanhoja hotelleja ja rakentamalla koko joukko uusia. Elämä on palaamassa entiselleen ja kuuluisalle laululavalle on Visit Estonian johtaja Liina Maria Lepikin mukaan ensi heinäkuun konserttiin myyty jo 67 000 lippua. Elämä on siis palannut monin tavoin ennalleen. ”Nyt on siis aika lähteä taas Viroon”, Liina-Maria Lepik kannusti.

Visit Estonian johtaja Liina-Maria Lepik kannusti tutustumaan Tallinnan lisäksi laajasti myös Viron luontoon. Myös uudet ja uudistetut hotellit ja ravintolat ovat valmiita toivottamaan matkailijat tervetulleiksi ja laululavallekin on heinäkuuksi myyty jo 67 000 lippua!

Share.

Comments are closed.