Suomalainen ruoka ei ole koskaan ennen saanut niin paljon huomiota kuin nyt tammikuussa Berliinin ruokamessuilla. Grüne Wochen eli Vihreän Viikon kumppanimaa on Suomi.
Teksti Reijo Härkönen
Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä sanoi ruokamessujen esittelytilaisuudessa Helsingissä, että Suomella ei ole koskaan ollut tällaista tilaisuutta esitellä maailman puhtainta ja luotettavinta ruokaa. On siinä mukana tietysti eksotiikkaakin. ”Tämä vahvistaa Suomi-kuvaamme. Vientipotentiaalia on nyt paljon, mutta se vaatii pitkäjänteisyyttä. Tämä ei ole pikamatka vaan maratooni.”
Grüne Woche on kuluttajamessut, joille tulee 400 000 vierasta. Kyse on myös ammattitapahtumasta, johon saapuvat maailman kaikki maatalousministerit. Jari Leppä lupaa tavata heistä niin monta kuin ehtii. Ruoka-ammattilaisia saapuu 94 000, eri maita on 65, ja Suomi on siis ykkösmaa. Suomesta on paikalla meidän kokkimaajoukkueemme.
Grüne Woche, 18.-27.1.2019 Messe Berlin, www.gruenewoche.de, www.ausderwildnis.fi
MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila uskoo, että Suomi valloittaa saksalaisten kuluttajien sydämet omilla valttikorteillamme, eli luonto, puhtaus ja vastuulliset tuotantotavat. Messuilla on mukana yli 80 suomalaista yritystä, etenkin Järvi-Suomen alueelta. Messe Berlinin halli 10 on kokonaan varattu Suomelle. Vaikka kyse on ruoasta, pitää muistaa myös matkailu: moni saksalainen lähtee matkalle kokemaan myös ruokaelämyksiä, Suomeenkin. Matkailuyrityksiä Suomesta on mukana toistakymmentä.
Kumppanuussopimuksen taustalla ovat MTK, suomenruotsalaisten SLC ja Business Finland. Suomen suurlähetystö Berliinissä on myös mukana, ja uskomme että lähetystössä Koskenkorva virtaa kokkimaajoukkueen taidonnäytteiden ohella. Messujen ravintoloissa on tarjolla myös Suomi-teema.