”Finnairin kolmen vuoden akuutti kriisivaihe on ohi, nyt jatkamme tervehdyttämisvaiheeseen”, tiivisti toimitusjohtaja Topi Manner yhtiön nykytilan tilinpäätösinfossa. Viivan alle jäi jo toista kertaa peräkkäin kvartaalitulokseksi miljoonia, vaikka koko vuoden tulos oli vielä tappiollinen.
Teksti ja kuvat Eero Nokela
Kerrotaan ensiksi hyvät uutiset, niitä onkin edelliskausia enemmän. Loka-joulukuussa yhtiö kuljetti 2,5 miljoonaa matkustajaa, mikä on 219 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten – kaikkiaan Finnair lennätti viime vuonna 9,1 miljoonaa matkustajaa. Viivan alle jäi 18 miljoonaa euroa.
Uusi strategia on osoittautunut onnistuneeksi: uudet reitit on otettu hyvin vastaan. Rajusti kilpailluilla Pohjois-Amerikan reiteillä on riittänyt matkustajia, Dallas vetää, ja yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa on lähtenyt hyvin käyntiin. Finnair lentää Helsingin lisäksi Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Dohaan. Myös Intian Mumbai on ollut menestys.
Aasian avautuminen jatkuu. Kiina luopui tiukasta nollapolitiikasta ja matkustusrajoitukset lievenivät. Finnair lisää lentoja Shanghaihin ja alkaa lentää Pekingiin kesällä. Japaniin yhtiö lentää yhdeksän vuoroa viikossa ja palaa Osakaan yli kolmen vuoden tauon jälkeen. Kestää vielä jonkin aikaa ennen kuin kiinalaiset lähtevät liikkeelle; on hankittava passit ja matkustusluvat, mutta odotettavissa on, että kesällä näkisimme jo katukuvassa kiinalaisia.
Finnair ilmoitti viime vuonna pienentävänsä laivastoaan, mutta onneksi siihen ei ehditty ryhtyä. Nyt koneita on 80 ja jokainen yksilö on tarpeen. Pidentyneet lentoajat Aasian kohteisiin tarkoittavat sitä, että koneita tarvitaan aiempaa enemmän, vaikka kohteita on vähemmän kuin aikana, jolloin lennettiin Venäjän yli.
Liikematkustus kasvaa – matkapaketit uuteen suosioon
Yritysmatkailu on ”nytkähtänyt” ylöspäin, nyt myös lentovarauskäytännössä on palattu ennen pandemiaa vallinneeseen tilanteeseen. Uuteen suosioon ovat nousseet matkapaketit, jotka koetaan turvalliseksi tässä maailman tilanteessa. Kun varaa lennon ja hotellin samalla kertaa, voi olla varma, että lentoyhtiö tuo takaisin myös poikkeusoloissa.
”Kun etätyö on lisääntynyt, voi matkalle lähteä jo perjantaina ja ottaa viikonvaihteen elämyksenä”, Topi Manner hehkuttaa. ”Ihmiset haluavat matkustaa.”
Pakettimatkojen suosio kasvaa, liikematkustus nousee koska ihmiset haluavat nähdä toisiaan ja etätyö mahdollistaa viikonloppuirtioton – matka on aina elämys!
Finnair vuokraa British Airwaysille kolme A320-konetta miehistöineen vuodeksi. Matkustamohenkilökunnan kanssa saavutettu neuvottelutulos tarkoittaa sitä, ettei yhtiö hae halvempaa työvoimaa Pohjois-Amerikan ja Thaimaan reiteille. Yhtiöhän uhkasi irtisanoa 450 lentoemäntää ja stuerttia jos nämä eivät suostu säästötoimiin.
Finnair on saanut viime aikoina useita asiakastyytyväisyyteen perustuvia palkintoja. Asiakkaat arvioivat Finnairin viiden tähden arvoiseksi Airline Passenger Experience Associationin (APEX) arvioinnissa. Myös uusitut matkustamot 12 kaukolentokoneessa ovat keränneet palkintoja. Oma lukunsa on Finnairin kotipesä, Helsinki-Vantaan lentoasema, jonka toimivuutta Manner kiitteli.
Polttoaine historiallisen kallista
Sitten ne vähemmän hyvät uutiset. Lentokerosiinin korkea hinta kurittaa kaikkia lentoyhtiöitä. Finnair maksoi viime vuonna 227,9 miljoonaa euroa menovedestä, 125,5 miljoonaa enemmän kuin vertailukaudella 2021.
Yhtiöllä oli kassassa vuoden vaihteessa 1,5 miljardia euroa ja korollista velkaa 2,6 miljardia euroa. Suuret investoinnit saavat odottaa, nyt käydään velkavuoren kimppuun.
Topi Manner vertaa Finnairin tilannetta länsinaapureiden yhtiöihin, pahimpiin kilpailijoihinsa SAS:iin ja Norwegianiin, joka on tehnyt ripeän paluun myös Suomen markkinoille. ”Finnair on ainoa pohjoismainen yhtiö, joka ei ole velkasaneerauksessa”.
Finnairia kehitetään itsenäisenä yhtiönä, se ei ole hakemassa kumppaneita nykyistä enemmän.
Kuluttaja- ja kilpailuvirasto ja Finnair ovat olleet napit vastakkain jo jonkin aikaa. Finnair sanoo noudattavansa lakeja ja asetuksia eikä aio vastakaan maksaa kiltisti KVV:n suosittamia korvauksia lentojen myöhästymisistä ja peruuntumisista.
Finnair lopettaa koneissa tapahtuvan verovapaan myynnin. Se on ollut osa lisämyyntiä, jota on kertynyt kassaan vuosittain kymmeniä miljoonaa. Lisämyynti per matkustaja on kasvanut vuosi vuodelta, viime vuonnakin 13 prosenttia. Miksi siitä nyt luovutaan? Moni matkustaja on suorastaan odottanut, että voi kotimatkalla viimeistään ostaa tutun Fazerin Sinisen tai kumppanille hajuvettä.
Topi Mannerin mukaan tax free -myynti on koko ajan pienentynyt ja sen merkitys on hiipunut. Myyntituotteet lisäävät koneen painoa ja samalla polttoaineen kulutusta. Niinpä tuo ohjelmanumero jää pois. Yhtiö ei kerro paljonko esimerkiksi konemyynti on tuonut lisäeuroja koko pottiin, joka koostuu matkatavaroiden lisäkiloista, aterioista ja juomista lennoilla, lounge-sisäänpääsymaksuista sekä exit-paikkalisämaksusta.