Matkailuherkkuja Amerikan malliin covid-pilvien väistyttyä

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Yhdysvallat on valtava maa, jonka matkailukattaus on värikkäämpi ja monipuolisempi kuin ruotsinlaivan noutopöytä milloinkaan. Valtavasta mittakaavasta ja valikoimasta tarjoiltiin makupaloja jättimäisessä Brand USA -matkailutapahtumassa Frankfurtin vanhassa oopperatalossa samalla, kun riemu ja helpotus näytti kirkastavan taivaan paksujen covid-pilvien jälkeen.

Teksti ja kuvat Marja-Liisa Kinturi

Vanha oopperatalo Alte Oper kaupungin pilvenpiirtäjien puristuksissa kuhisi kuin muurahaiskeko eri puolilta maailmaa tulleita matkailualan ammattilaisia. Päivien aikana ruodittiin niin Yhdysvaltain viisumikäytäntöjä kuin ympäristökysymyksiä, jotka pitää ottaa entistä tiukemmin huomioon. Käytäntöjä ja toimintoja pitää isäntien mielestä pystyä nopeuttamaan. Sitä varten on palkattava lisää väkeä – nimenomaan kielitaitoista väkeä! Nykyajan lingua franca eli englanti ei nähtävästi enää riitä.

Espanjankielisen väen määrä Yhdysvalloissa jatkaa kasvuaan, ja kielipainetta tulee myös Aasian suunnalta. Samalla nk. long haul travel kasvaa eli Yhdysvaltoihin ei tulla vain lähiympäristöstä, kuten Väli-Amerikan maista, vaan pitkänmatkalaiset ovat rynnistämässä Amerikan kultamaahan. Heitä tulee etelän lisäksi sekä idästä että lännestä.

Matkailuväen pitää kiinnittää kasvavaa huomiota myös ympäristöasioihin. Toisaalta kannattaa miettiä, mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan.

Kuva - Usa Travel in Air

Lentoyhtiöiden edustajat pohtivat lentämisen tulevaisuutta.

Uutta, uutta, uutta…!

Kasvavat matkailijavirrat tarkoittavat, että eri hintaluokkien hotelleja on rakennettava lisää, lentokenttiä on uudistettava ja laajennettava. Ihmisille on tarjottava koko ajan uusia elämyksiä, kuten jalkapallo-otteluita kaduilla, korkealuokkaisempia ravintoloita eli lisää Michelin-tähtiä sekä tarjottava kattavasti maailmanruokaa eli tuotava esille eri maiden kulinaarisia herkkuja. Matkailijat kun himoitsevat jatkuvasti uusia elämyksiä.

Kuva - Usa Travel Puerto Rico

Myös Puerto Rico on osa Yhdysvaltoja!

Tapahtumassa tuotiin laajalti esiin eri USA:n osavaltioiden ja myös eksoottisempien ja vähemmän tunnettujen Yhdysvaltain kohteiden, kuten Puerto Ricon ja Virgin Islandsin eli Yhdysvaltain Neitsytsaarten erikoisuuksia.

Tähtiä, tähtiä, tähtiä…!

Kasvavaksi ilmiöksi ja merkittäväksi matkailun vetonaulaksi näyttää nousseen kirkkaan yöllisen tähtitaivaan houkutus. Kun meillä matkailu pyrkii hyödyntämään revontulia, eri puolilla Yhdysvaltoja ihmiset matkailevat kasvavassa määrin ihailemaan tähtikirkasta yötaivasta, joka tiuhaan rakennetussa maailmassa alkaa olla harvinaista herkkua.

Kun meillä matkailu pyrkii hyödyntämään revontulia, eri puolilla Yhdysvaltoja ihmiset matkailevat kasvavassa määrin ihailemaan tähtikirkasta yötaivasta.

Esimerkiksi Minnesotaan on perustettu Dark Sky Sanctuary, jossa pilvettöminä öinä voidaan uppoutua tähtien ja maailmankaikkeuden häkellyttävään maailmaan. Jotain vastaavaa voitaisiin Suomessakin varmasti kehittää tummien talviöiden houkutukseksi.

Elokuvateollisuus matkailun ajurina

Oma merkityksensä matkailussa on elokuvateollisuudella. Menestyselokuvien ja tv-sarjojen maisemat ja kuvauspaikat vetävät väkeä. Suosikkielokuvaan tai tv-sarjaan voi niissä eläytyä aivan uudella tavalla, ja tätä matkailun kannattaa tietysti hyödyntää mahdollisuuksien mukaan.

Syödään hyvin ja shoppaillaan

Nykypäivän matkailijat arvostavat mukavuutta, joten loistohotelleilla ja lomakylillä on luvassa hyvä tulevaisuus. Michelin-tähdet ja eksoottiset maut vetävät väkeä, mutta myös edulliset ostokset houkuttelevat. Esimerkiksi New Jerseyn osavaltiossa vaateostokset ovat verovapaita. Yhdysvalloissa verovapaus ostosten yhteydessä korostuu, koska verot, jotka vaihtelevat eri osavaltioissa, lisätään ostoksen hintaan vasta kassalla.

Kuva - Usa tTravel Food

Michelin-tähdet loistavat Yhdysvaltain matkailutaivaalla.

Pakettimatkailu edellyttää yhteistyötä

Tosiasia kuitenkin on, että pandemia jätti matkailuyritysten kassat pahasti vajaiksi, mutta onneksi elämä näyttää palaavan hitaasti normaaliin. Samalla on alettu puhua kostomatkailusta, revenge tourism. Ihmiset arvostavat nyt enemmän asioita, joita ennen pandemiaa pidettiin itsestäänselvyyksinä.

Ilmeisen selvä trendi on, että asiakkaat haluavat valmiita paketteja, joten matkanjärjestäjien pitää niitä myös tarjota, jos mielivät ”pysyä pinnalla”. Se pakottaa eri toimijat entistä enemmän yhteistyöhön.

YOLO-sukupolvi

Kuluttajien luottamus omaan talouteensa on palautumassa pandemiaa edeltäneelle tasolle. Moni haluaa palata tuttuihin kohteisiin, mutta iso osa etsii myös uusia kokemuksia. Osa alan toimijoista uskoo matkailun palaavan vuoteen 2025 mennessä entiselleen, mutta joidenkin mielestä ala toipuu jo ensi vuoteen mennessä. Tämä riippuu kuitenkin hinnoista, valuuttakursseista ja talouslamasta. Puhujat muistuttivat, että monessa tapauksessa kuluttajien käytettävissä olevat tulot ovat alentuneet.

Kuva - Usa Travel Trends

Matkailun nousevat trendit herättivät paljon keskustelua.

Silti, myös lux-matkailulle kannattaa lisätä painoa, sillä ihmiset ja varsinkin nuoret haluavat elää tässä ja nyt. Tämä YOLO-sukuopolvi – You Only Live Once, elät vain kerran – on kasvava trendi. Heille pitää esittää uusia kohteita, ja paketoida ne houkuttelevasti!

Kilpailu alalla jatkuu kovana ja siinä pärjätäkseen matkakohteen ja matkanjärjestäjän pitää pystyä erottumaan. Erottumisessa kannattaa hyödyntää tarinoiden voimaa. Tarinat jäävät ihmisten mieliin ja kasvattavat matkailun ruokahalua.

Älä seuraa trendejä. Luo niitä!” Erilaisuus voi olla avaintekijä menestyksessä.

Etätyötä ja työlomia!

Selvältä tuntuu, että vapaa-ajan matkustus palaa pandemian jälkeen nopeasti ennalleen, mutta todennäköistä on samalla, että ihmiset voivat samalla työskennellä etänä – siis lomakohteistaan käsin.

Osa alan toimijoista uskoo matkailun palaavan vuoteen 2025 mennessä entiselleen, mutta joidenkin mielestä ala toipuu jo ensi vuoteen mennessä.

Konferenssi päätyikin arvioimaan, että sekä liikematkailu että lomamatkailu tulevat nopeasti palautumaan vähintäänkin entiselle tasolleen. Tällä hetkellä kysyntä on erittäin vilkasta – lentokoneet on pakattu niin täyteen kuin vain mahdollista, mikä kyllä vähentää lentomatkustuksen mukavuutta!. Alan kasvavana huolena on kuitenkin, että varaukset tulevat nykyään erittäin myöhään. Avoimia kysymyksiä on edelleen paljon!

Kuva - Usa Travel investments

Uudet investoinnit ovat päässeet vahvasti käyntiin.

Share.

Comments are closed.