Finnairin tammi-maaliskuun tulokseen sisältyy sekä hyviä ja huonoja uutisia. Hyviin kuuluu se, että matkustus vilkastui alkuvuonna omikron-notkahduksen jälkeen, huonoihin se, että Venäjän ilmatilan sulku pakotti yhtiön muuttamaan strategiaansa kertaheitolla.
Teksti ja kuvat Eero Nokela
Aloitetaan hyvillä uutisilla. Omikron-notkahduksen jälkeen hiihtolomista alkanut matkustuksen vilkastuminen jatkuu kesää kohti, vaikka Ukrainan sota jarrutti sitäkin aluksi varsinkin vapaa-ajan puolella. Kuten toimitusjohtaja Topi Manner totesi, ”kyllä tuolla lentokentällä on melko vilkasta”, ja nyökkäsi pääkonttorista näköyhteyden päässä sijaitsevaan, hyvää iskuun kehitettyyn lentoasemaan.
Varaukset Eurooppaan, Yhdysvaltoihin ja Etelä-Aasiaan ovat nyt jo lähellä pandemiaa edeltävää tasoa. Kun Venäjä sulki ilmatilansa, Finnairin piti kääntää katse täsmälleen vastakkaiseen suuntaan. Yhdysvaltoihin lennetään nyt New Yorkin, Los Angelesin ja Chicagon lisäksi Dallasiin ja pian myös Seattleen, talvella myös Miamiin. Tukholmasta Finnair lentää kesällä New Yorkiin ja Los Angelesiin.
Etelä-Aasiassa Finnair lentää jatkossa Intian Mumbaihin. Soul, Bangkok, Delhi, Shanghai,Tokio ja Singapore ovat nykykohteita. Kiinan koronatilanteen vaikeutuminen pitää maan rajat kiinni lähes täydellisesti. Japanissa lennetään vain Tokioon.
Finnair nojaa nyt länteen ja Etelä-Aasiaan. Kesällä lennetään 70 kohteeseen Euroopassa, viiteen USA:ssa ja kahdeksaan Aasiassa.
Rahtikysyntä jatkuu vahvana. Rahdin hinta on noussut keskimäärin 150 prosenttia maaliskuusta 2019 tämän vuoden maaliskuuhun. Finnairin vuonna 1983 käyttöön ottamaa pohjoista reittiä Helsingistä Tokioon lennetään jälleen. Koneeseen otetaan vain murto-osa matkustajia, rahti on tuottoisampaa.
Kesällä täystyöllisyys
Finnairilla on käytössään 80 lentokonetta, joille kaikille ei ole käyttöä, vaikka lentojen määrä kasvaa koko ajan. Niinpä yhtiö on tarttunut aivan uuteen ”bisnekseen”. Se vuokraa koneita miehistöineen British Airwaysille ja Lufthansalle. Briteistä Finnair lentää A321-koneilla Välimerelle kesällä. Finnairin suurimmalla koneella, A350:llä lennetään Lufthansan tytäryhtiön Eurowingsin lomalentoja Yhdysvaltain Tampaan ja Las Vegasiin. Koneista kaksi operoi Frankfurtista, yksi Münchenista.
Miehistöille tämä tarkoittaa lähes täystyöllisyyttä kesällä. Pelkästään ulosvuokraus tuo töitä 600:lle miehistön jäsenelle. Kaikkiaan tämä ns. wet-liisaus on hyvin kannattavaa liiketoimintaa, Topi Manner painottaa. ”Finnairilla on vahva maine luotettavana laatulentoyhtiönä.”
Kesällä Finnair lentää päivittäin noin 300 lentoa (ennen pandemiaa lentoja oli 350 – 380). Se tarkoittaa kaluston 80-prosenttista käyttöastetta.
Finnair kärsii eniten
Ukrainan sodan alettua Venäjä sulki ilmatilansa kaikilta eurooppalaisilta lentoyhtiöiltä. Kielto osuu pahiten Finnairiin, jonka Aasia-strategia nojasi pitkälti Venäjän yli lentämiseen moniin Aasian kaupunkeihin. Venäjän kiertäminen lisää lentoaikaa 10 – 40 prosenttia ja samalla polttoaineen kulutusta. Eli nyt päästäänkin niihin huonoihin uutisiin.
Lentopolttoaineen hinta on noussut vuodenvaihteesta peräti 70 prosenttia. On selvää, että jossain vaiheessa tuo korotus siirtyy lentolippujen hintoihin, Manner mainitsi luvun 10 prosenttia. Kilpailu tuskin salli kovia korotuksia, hän lisäsi. Lipun hinnasta löpön osuus on 30 prosenttia. ”Hintakehitystä on mahdotonta ennustaa, barrelihinta voi olla mitä tahansa sadan ja tuhannen taalan väliltä”, Topi Manner lohkaisi.
Uutiset lomamatkustuspuolelta kertovat, että matkoja Välimeren kohteisiin ja erityisesti Kreikkaan ostetaan nyt vauhdikkaasti. Sodan alettua koettiin pieni tauko, mutta nyt kauppa käy taas mallikkaasti. Onko Finnair varautunut mahdollisiin lisälentoihin – osa kansalaisistahan miettii vielä lomamatkojaan, osalla ei ole vielä edes voimassa olevaa matkustusasiakirjaa?
”Välimeren ympäristöön kohdistuu nyt patoutunutta kysyntää, olemme siitä tietoisia”, toimitusjohtaja Manner myöntää. ”Meillä ei ole kovin paljon mahdollisuuksia lisätä kapasiteettia, joten nyt on syytä reagoida nopeasti jos haluaa päästä matkaan nykyisillä hinnoilla”, Manner vastaa. ”Voimakas hintojen nousu kohdemaissa saattaa toisaalta kääntää matkustajien ajatukset nopeastikin.”
Pandemia-ajan tappio 1,2 miljardia euroa
Finnair laskee kärsineensä 1,2 miljardin euron tappiot pandemia-ajalta tähän mennessä. Venäjän ilmatilan sulusta koituva lasku on puolestaan jo 20 miljoonaa euroa. Finnair on käynnistänyt 60 miljoonan euron lisäsäästöohjelman, jolla ei ainakaan alkuun ole henkilöstövaikutuksia. Säästöjä puristetaan tuottavuutta parantamalla, jakelusopimukset neuvotellaan uusiksi ja koneiden vuokrasopimuksia tarkastellaan. Neljä A321-konetta on myyty ja A330-koneisiin tehdään 33 miljoonan euron alaskirjaus.
Vuoden ensimmäisen kvarttaalin operatiivinen liiketappio oli 133 miljoonaa euroa (vuosi sitten – 143). Liikevaihto oli 400 miljoonaa (114 miljoonaa euroa).