Maaliskuun Ajassa lueteltiin maailman kuuluisimpia junamatkoja. Ei kuitenkaan tarvitse mennä Vladivostokiin tai Tansaniaan nauttiakseen hienoista maisemista vaunun ikkunasta.
Teksti Pat Humphreys
Espanja on rautatiematkailun suurvalta. Esimerkiksi kuuden tunnin matka Madridista Andalusiaan kulkee suuren keskitasangon halki, sukeltaa vuorien läpi, seuraa syviä rotkoja ja ylittää kuohuvia virtoja korkeita siltoja pitkin. Matkan eteläisessä päässä Guadixin jälkeen rata kiertää Tabernasin autiomaan, jonka vaaleanpunaiset pöytävuoret olivat aikoinaan italowesternien vakiomaisemaa. Almeríaan asti näkymät vaihtuvat jatkuvasti.
Laajoilla Itä-Euroopan alueilla juna on yhä järkevin matkustusmuoto ja kauniit maisemat lisäetu. Kun muutama vuosi sitten sain kutsun konferenssiin Romanian Sibiuun, järjestäjät ehdottivat, että lentäisin Bukarestiin ja jatkaisin bussilla. Matka yöllä maanteitse vuoriston läpi Bukarestista Sibiuun olisi kuitenkin kestänyt neljä tuntia, joten lensin Wieniin ja loppu sujui junalla.
Dacia Express Bukarestiin lähtee Wienin Hbf:sta joka päivä klo 19:42 ja on perillä Sibiussa hieman ennen puolta päivää, eli ihanteellinen yöjunamatka. Romanian Rautateiden mukaan makuuvaunut ovat moderneja; todellisuudessa ne ovat ihanan vanhanaikaisia ja ainakin silloin melkein tyhjillään. Toinen ilonaihe on katsella Transilvanian maisemaa ravintolavaunusta pitkällä aamiaisella.
Suomen kauneimmat junareitit
Kotimaan junamatkailua vaivaa vastaava ongelma kuin Siperian radalla: maisema on yksitoikkoinen. Jos junan kolina nukuttaa voi ottaa torkut ilman, että kovin paljon jää näkemättä. Veturimiesliiton mielestä Suomen kauneimmat junareitit ovat Porista Tampereelle (vähemmän puustoa radan vieressä), Parikkalasta Savonlinnaan (vesistöjä puuston edessä) ja Rovaniemeltä Kemijärvelle (puusto on matalaa).
Veturimiesliiton mielestä Suomen kauneimmat junareitit ovat Porista Tampereelle, Parikkalasta Savonlinnaan ja Rovaniemeltä Kemijärvelle.
Kun Jokerirata valmistuu vuonna 2024, Helsinki voi tarjota oman mielenkiintoisen raidematkan. Se alkaa Itäkeskuksesta, jonka Juhani Pallasmaan suunnittelema katedraalin kaltainen ostari on Suomen kaunein. Reitti kiertää Viikin pellot ja kosteikot ennen kuin se ylittää ylvään Vantaanjoen Veräjälaaksossa. Espoossa rata kulkee Vermon raviradan ohi, voi nauttia avarasta näkymästä Laajalahden yli ja kiitää Otaniemen arkkitehtonisen kampuksen kautta kansainväliseen Keilaniemeen. Sieltä metro vie nopeasti takaisin keskustaan. Ei hassumpi tunnin kiertomatka, jota voisi suositella pienellä budjetilla matkustaville nyt kun ratikka kolmonen ei ole entisensä.