Vain napin painallus ja valtava, punakylkinen Viking Glory lipui 26. tammikuuta hillitysti ja hallitusti Etelä-Kiinan mereen Xiamenin telakalta, missä alus on rakennettu.
Teksti Marja-Liisa Kinturi
Kuva ruutukaappaus infotilaisuudesta
Tapahtuma välitettiin verkossa niin, että koko maailma voi seurata vesillelaskua. Internet-ajan etuja! Tai? Ehkä sittenkin olisi ollut hauskempaa päästä itse laiturille leppoisaan kevättuuleen seuraamaan majesteettista näkyä.
Viimeistelytöiden jälkeen alus pääsee tositoimiin Turku-Tukholma-reitille esittelemään suurien ikkunoidensa läpi Lounais-Suomen, Ahvenanmaan ja Tukholman saariston luonnonkauneutta.
Maisemaikkunat sopivat saariston ihailuun
Laivan hillityn tyylikäs sisustus kehystää ympärillä avautuvia saaristomaisemia, joista voi risteilyperinteitä noudattaen nauttia hyvien ruokien ja juomien rinnalla kymmenessä eri tyyppisessä ravintolassa. Janoaan voi sammuttaa suuren maailman tyyliin vuosikertaviinillä tai kotoisammin ahvenanmaalaisen pienpanimon käsintehdyllä mallasjuomalla. Ruotsinlaivan perinteikästä buffetia ei tietenkään voi sivuuttaa, joten valinnanvaraa on jokaiseen makuun. Ja jossain siellä tepastelee varmuudella pienimpien merimiesten suosikki, pörröinen ja ystävällinen laivakissa Ville Viking!
Huipputekniikkaa ympäristön hyväksi
Ominaisuuksiltaan alusjätti on monin tavoin edistyksellinen. Se on tyypiltään ensimmäinen, jossa on ABB:n Azipod-ruoripotkurijärjestelmä, jonka luvataan säästävän aikaa ja energiaa. Wärtsilän 31DF-monipolttoainemoottorit puolestaan optimoivat polttoaineen kulutusta. Kyseessä on yhtiön mukaan suomalais-ruotsalainen innovaatio, joka auttaa muuttamaan moottorien hukkalämpöä sähköksi. LNG:n synnyttämä hukkakylmä puolestaan hyödynnetään aluksen kylmälaitteiden jäädyttämiseen.