Risteilymaailma kokee uudistuksia
Laivojen koko ei enää kasva

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ajattelitteko, että risteilymatkustajien ikärakenne on 70 vuoden toisella
puolella? Ei. Esimerkiksi saksalaisen risteilymatkustajan keski-ikä
Norwegian Cruise Linella on laskenut 45 vuoteen.

Teksti Reijo Härkönen

Kuvat NCL

Itse asiassa ikärakenne on kuudesta kuukaudesta 100 vuoteen. Suomessa tunnemme
hyvin Viking Linen, St Peter Linen, Silja/Tallinkin ja Eckerön. Norwegian Cruise Line (NCL)
on eri maata, se on maailman kolmanneksi suurin risteilyvarustamo, 24 laivaa, ja 11 tulee
lisää vuoteen 2027 mennessä. Laivoilla on työssä puolen sataa eri kansallisuutta.

Jo vuodesta 2010 laivoilla on pyritty huomioimaan myös yksittäiset matkustajat ja
matkustajien yksittäiset tarpeet. Enää ei kaikkien tarvitse tungeksia päivälliselle samaan
aikaan, vaan voi valita oman mieltymyksen mukaan. NCL:n Euroopan-toimitusjohtaja
Kevin Bubolz (Wiesbaden, Saksa) vakuuttaa, että vaikka laivalla olisi 4 000 matkustajaa,
ei tungosta ole missään.

Kevin Bubolz on Norwegianin Euroopan-toimitusjohtaja.

Uusi trendi on myös, ettei laivojen koko enää kasva. Norwegianin tulevan laivan
matkustajamäärä on 3 000. Nyt monet Norwegianin laivoista ottavat mukaansa 4 000
matkustajaa ja jokin laiva enemmänkin. Yksin matkustavia kuitenkin halutaan muistaa, että
ei välttämättä tarvitse istua yksin päivällisellä. Loungessa on ilmoitustaulu, jossa voi ilmoittautua pöytäseuraksi.

Ympäristöasiat ovat tärkeitä: energia, hiilijalanjälki ja jätteet huomioidaan. Kun maissa
muovista kierrätetään ehkä 10 prosenttia, laivalla se on 90 prosenttia. Monissa
satamapaikoissa avustetaan mm. kouluja ja apua annetaan hurrikaanien uhreille.

Yhdellä risteilyllä voi käydä seitsemässä maassa

Suomi ei ole vielä kovin iso markkina-alue Norwegianille, mutta matkustajamäärät
kasvavat. Pitkät matkat Alaskaan, Aasian ja Etelä-Amerikkaan kiinnostavat suomalaisia
eniten. Jostain syystä ruotsalaiset eivät lähde Alaskaan, mutta suomalaiset lähtevät.
Suosituimmat suomalaisten kohteet ovat Eurooppa, Karibia ja Bahama. Luksusluokan The
Havenin suomalaisista valitsee 4,5 prosenttia, muista vain kaksi prosenttia.

Suomalaiset lähtevät Alaskan-risteilylle – ruotsalaiset eivät

Vihreä salonki on yksi uuden Encore-aluksen viihtymispaikoista.

Kehitysjohtaja Viveca Jerrestam (Tukholma) muistuttaa, että yhdellä matkalla esimerkiksi
Etelä-Amerikkaan voi käydä seitsemässä maassa. Lapsille tehtiin jo 1980-luvulla
kielikursseja eri kielillä. Kun moni vierailusatama on vaatimaton eikä paikallinen sairaala ole kovin hyvin varustettu, laivan sairaala on korkeatasoinen ja on mahdollisuus myös leikkauksiin.

Norwegian Cruise Line tukee satamapaikoissaan mm. kouluja. 

Laivossa on 28  erilaisia ravintolaa joten yhteen buffet-päivällisee ei tarvitse jääda. Kylpylästä saa 40 erilaista hoitoa kuten suolahuone ja lumihuone.
Risteilylaivoja on syyllistetty esimerkiksi Barcelonan ja Venetsian ruuhkautumisesta. Kevin Bubolz kuitenkin muistuttaa, että näissä paikoissa risteilymatkustajien osuus on vain 3,5 –5 prosenttia. Alaskaan ei uusia laivoja enää pääse.

 

http://www.ncl.com

Share.

Comments are closed.