EU-päättäjät ja matkailualan toimijat kokoontuivat Brysselissä pohtimaan turismin kehittämistä Euroopassa

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Teksti ja kuvat: Marja-Liisa Kinturi

Euroopan Parlamentin puheenjohtaja Antonio Tajani avasi EU:n matkailun kehittämistä pohtivan konfrenssin Brysselissä syksyllä.

Matkailu edustaa 10 prosenttia Euroopan bruttokansantuotteesta ja tarjoaa huikeita kasvumahdollisuuksia. Ala on erittäin työvoimavaltainen ja vauhdittaa kehitystä myös monilla muilla aloilla, kuten vähittäiskaupassa, maataloudessa, elintarviketeollisuudessa, kuljetusaloilla, kulttuurissa ja luovilla aloilla. 

Euroopan Parlamentti kokoontui viime vuoden lopulla Brysseliin miettimään ja kartoittamaan matkailun asemaa ja merkitystä talouskasvumme moottorina.

”Vuoteen 2020 mennessä kansainvälisten matkailijoiden määrä tulee kaksinkertaistumaan nykyisestä 1.1 miljardista yli 2 miljardiin. Taustalla on ennen kaikkea Aasian maiden uusi, kasvava keskiluokka.”

Näin arvioi avauspuheenvuorossaan Euroopan Parlamentin puheenjohtaja Antonio Tajani.

”Kilpailu tulee olemaan kovaa, mutta hyvällä strategisella suunnittelulla, yritysympäristön kehittämisellä, oikealla koulutuksella, yhteistyöllä sekä digitaalisuutta ja synergioita hyödyntämällä Euroopan pitäisi pärjätä.”

      Raha ratkaisee

Toimenpiteet edellyttävät myös rahoitusta, mihin monet konferenssin puhujat puuttuivat.

Komission ehdottama yhteistyöelin matkailun edistämiseksi (Joint Promotion Platform) yhdessä Euroopan Matkailukomission ja  Necstour-verkostoon kuuluvien alueiden kanssa on Tajanin mielestä askel oikeaan suuntaan, mutta ilman omaa budjettia se ei onnistu.

”Hyviä projekteja kyllä riittää, mutta esteitä kasvulle on silti paljon. Tarvitsemme enemmän kilpailukykyä, koulutusta, parempaa hallintoa ja parempaa yhteistyötä”, Euroopan komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen luetteli.

    Ympäristöä unohtamatta

Ympäristöasioista ja kalastuksesta vastaava maltalainen komissaari K. Vella korosti tarvetta kohentaa EU:n brändiä ja imagoa. Tavoitteeksi pitää asettaa se, että Eurooppa olisi maailman  ykköskohde ympäristö- ja ekomatkailussa. Se antaa matkailijoille hyvää omaatuntoa ja tuo myös säästöjä.

”Kulttuuri ja matkailu kulkevat käsi kädessä. Matkailulla on paljon kerrannaisvaikutuksia, ja kansalaiset pitää saada mukaan hankkeisiin, joilla kohteista saadaan mielenkiintoisia”, kannusti koulutuksesta, kulttuurista, sekä nuoriso- ja urheiluasioista vastaava komissaari T. Navracsics.

Hän viittasi hyvänä esimerkkinä Suomenlinnaan.

      Viisumit ja väentungos

Konferenssissa pohdittiin myös viisumikysymyksiä, jotka rajoittavat erityisesti Kiinasta ja muista Aasian maista tulevaa matkailijavirtaa. Schengen-alue helpottaa asiaa jonkin verran. Ongelmia aiheuttavat myös matkailijoiden liian suuret määrät joissakin kohteissa, ilmailualan ajoittaiset lakot, jne.

”Emme tarvitse uusia organisaatioita vaan parempaa yhteistyötä nykyisten kesken”, painotti Euroopan matkailukomission puheenjohtaja P. De Wilde.

Parasta lääkettä ongelmien hoitamiseen ovat fiksut investoinnit, viisumihelpotukset ja käytännön ratkaisut esimerkiksi juuri joidenkin suosittujen kohteiden väentungoksen helpottamiseksi. Se onnistuu vain, jos julkinen ja yksityinen sektori tekevät yhteistyötä.

Ja vähittäiskauppaa luotsaavan D. Bollierin sanoin:

”Luodaan tarinoita matkailun ympärille!”

 

 

Share.

Comments are closed.