lauantai, joulukuu 5

Toimitusjohtaja Topi Manner:
Finnair ponnistaa pandemian jälkeen

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ennätyslämpimässä marraskuisessa illassa Killan vieraaksi saapui Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. Hän piti mielenkiintoisen tilannekatsauksen Finnairin tämänhetkisestä tilanteesta kiltalaisille.

Teksti Katarina Boijer

Kuvat Adrián Soto

Matkailuala työllistää Suomessa 140 000 henkilöä, joka on huikea määrä. Se on viisi prosenttia maamme työvoimasta. Vertailun vuoksi metsäteollisuus työllistää 40 000 henkilöä. Koko lentoliikenne on nyt kovasti esillä – tietystä syystä.

“Pandemia on Finnairille – kuten muillekkin lentoyhtiöille – valtava haaste. Se on jotakin sellaista mitä emme ole koskaan kokeneet”, Topi Manner painottaa. Hän lainaa aluksi raskaan sarjan nyrkkeilijää, maailmanmestari Mike Tysonia: Everybody has a strategy until you get punched in the face

Finnair on saanut täräyttäviä iskuja leukaperiin. Mutta vaikka luut tutisevat, yhtiö seisoo omilla jaloillaan. Manner jatkaa: “Olemme eläneet viruksen kanssa nyt yli 10 kuukautta. Tammikuussa loppuivat lennot manner-Kiinaan. Meillä oli myös tuhansia asiakkaita ympäri Eurooppaa, ja heidät oli saatava kotiin ennen lentojen keskeytystä. Erityisjärjestelyjen avulla saimme Suomessa olevat kiinalaiset kotiin, samaten kuin Kiinassa olevat eurooppalaiset. Toimimme toisella tavalla kuin useat muut yhtiöt. Esimerkiksi Italiassa lennot loppuivat samantien.

Alustus kirvoitti vilkkaan keskustelun: vas. Heikki Julin, Olympia Kaukomatkatoimisto; toiminnanjohtaja Janne Tienpää, Elinvoimaa Hämeeseen ry; toimitusjohtaja Topi Manner, Finnair; Jari Ahjoharju, Visit Tampere, ja puheenjohtaja Reijo Härkönen, Matkailutoimittajien Kilta.

Keväällä virus levisi huimaa vauhtia, ja paniikkinappulaa painettiin toden teolla.  “Tajusimme, että käsissämme on aivan toisenlainen tilanne kuin SARS:n kanssa aikoinaan. Koronasta oli tulossa todella iso, paha ja pitkä juttu. Atlantti meni kiinni, matkustusrajoitukset jylläsivät ja erityistoimet kiristyivät. Finnairia ajettiin alas. Meillä oli poikkeustilatiimi, joka teki töitä ympäri vuorokauden. Käsissämme oli suuria kysymyksiä. Kuinka saisimme kaikki asiakkaat kotiin?”

Huoli lentojen terveysturvallisuudesta

“Liiketaloudellisesti törmäsimme seinään. Tuli täyspysähdys, lentorahtia lukuunottamatta. Finnair kuljetti esimerkiksi maskeja ja suojavarusteita. 

Topi Manner jatkaa:

“Avainasemassa meillä on ollut aina turvallisuus; haluamme pitää huolta sekä oman väen että asiakkaiden terveydestä. Toukokuussa lennoillemme tuli maskipakko ja tehostimme entisestään siivousta. Muutimme myös boarding- käytäntöä ja tarjoilua. Saimme aivan mahtavan asiakastyytyväisyysluvun, parhaan ikinä.”

Finnairin täytyi kuitenkin kerätä rahoitusta. Yhtiö otti yli miljardin velkaa ja käynnisti osakeannin. Mutta kassa sulaa koko ajan. Päivittäin Finnair menettää kaksi miljoonaa euroa.

Vaikka kyseessä on ennennäkemätön eksistentiaalinen kriisi, Finnair uskoo tulevaisuuteen.

”Suomi on matkailumaana aivan loistava. Meillä on Lappi, puhdasta ilmaa, hyvä maine sekä erinomaiset terveyspalvelut. Maamme kiinnostaa matkailijoita!

“Lentoliikenne toipuu kyllä, mutta se on vähittäistä. Siihen menee muutamia vuosia. Meillä on kuitenkin kilpailuetu Aasian-liikenteessä ja olemme sitoutuneita Aasian strategiaan. Tulevaisuudessa tulemme panostamaan entistä enemmän laatuun sekä terveysturvallisuuteen.”

Suomi on matkailumaana aivan loistava. Meillä on Lappi, puhdasta ilmaa, hyvä maine sekä erinomaiset terveyspalvelut. Maamme kiinnostaa matkailijoita, Manner muistuttaa.

Finnairista pienempi yhtiö

Tulevaisuudessa Finnair tulee olemaan pienempi ja kompaktimpi yhtiö. Laivaston kokoa pienennetään ja koneita myydään. Vapaa-ajan matkustus tulee kasvamaan entisestään, mutta työmatkailu tulee ilmeisesti vähenemään. Etäpalavereihin on jo totuttu. 

Mutta radikaaleja muutoksia tarvitaan, ja nopeasti.

“Uudet linjaukset ovat elinehto matkailulle. Suomi ei pääse hyötymään hyvästä koronatilanteestaan, koska EU:n ulkorajat ovat yhteneväiset. Jos kiinalainen matkustaja haluaa Eurooppaan, ei hän kuitenkaan tule, koska hän katsoo Ranskan tilannetta. Eurooppa on ulkorajoineen niputettu yhteen”, Topi Manner summaa.

Finnair on Suomea suurempi

Maamme matkustusrajoitukset ovat Euroopan tiukimpia, vaikka tautitilanne on hyvä verrattuna muihin maihin. 

“Meidän täytyisi mennä eurooppalaiselle linjalle, jossa olisi yksi testi ilman karanteenia. Tätä me toivomme hallituksen linjaavan uudestaan. Matkustaminen on demonisoitu aiheetta.”

“Yhtiömme on oltava kilpailukykyinen myös tulevaisuudessa. Suomi tarvitsee Finnairia, mutta samalla Finnair on Suomea suurempi”, Manner vertaa. Tunnelin päässä on kaikesta huolimatta valoa, ja matkustusmäärät tulevat kasvamaan. 

Topi Manner toivoo myös alueellisia ratkaisuja, kuten esimerkiksi Kanariansaarten avaamisen liikenteelle, koska siellä tartuntoja on häviävän vähän.

“Pandemian jälkeen lentoyhtiöillä on valtavasti kapasiteettia, ja kilpailu tulee olemaan kovaa. Myös lentokenttien slotit on säilytettävä, koska niitä ei saa sitten enää takaisin.

“Koronan kehitystä on vaikea ennustaa, mutta rokotetestit ovat rohkaisevia. Yleinen tunnelma on positiivisen puolella. Pahinta tässä kaikessa on epävarmuus. Mutta vaikka virus kouraisee syvältä, tie vie pandemian läpi”, Topi Manner päättää.

“Finnair on 80-prosenttisesti vapaa-ajan matkustajien lentoyhtiö”, Topi Manner kuvailee. Työmatkailu tulee ilmeisesti vähenemään.

Keväällä Finnairista tuli pääasiallisesti rahtilentoyhtiö. Euroopan tiukimmat matkustusrajoitukset ovat pitäneet koneet pääosin maassa, mutta valoa alkaa näkyä tunnelin päässä. Tämä kuva on päivältä, jolloin Finnair sai esimmäisen Airbus A350 -koneensa lokakuussa 2015. Kuva Reijo Härkönen.

 

 

 

 

Share.

Comments are closed.