maanantai, marraskuu 30

Matka 2020 -messuilla esittäytyy uutena maana Mongolia

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Messukeskuksen tiloihin saapui runsaasti sateenpieksemiä kiltalaisia kuulemaan tiedottaja Eva Kivirannan ennakkotietoja tulevista messuista. Yksi messujen suurista teemoista on vastuullisuus.

 Teksti Katarina Bojer

Kuva Suomen Messu Oy

Matka 2020 -messut ovat pohjoismaiden suurin matkailualan tapahtuma, joka nostaa esille myös hiukan tuntemattomampia kohteita. Tänä vuonna saamme tutustua Mongoliaan, Beniniin ja Sierra Leoneen. Jokaiselle messukävijälle löytyy varmasti sopiva kohde. Esillä on tänä vuonna 90 maata ja 960 näytteilleasettajaa.

Messujen partnerimaa on Viro, joka satsaa nyt suomalaisiin matkustajiin toden teolla. Etelänaapurimme haluaa korostaa, että maasta löytyy paljon muutakin kuin pelkkä Tallinna. Virosta voi joka matkalla löytää jotakin uutta ja ennenkokematonta.

Vastuullisuus nostaa päätään

 Paljon puhuttu aihe niin matkailijoiden kuin alan ammattilaistenkin keskuudessa on kestävä matkailu. Voiko enää lentää yhtään minnekkään? Paljonko tuotan roskaa? Onko joka nurkan takana kurkkimassa paha muovi? Entäpä ruokahävikki?

Matkamessut tarjoaa tähänkin asiaan paljon neutraalia ja monipuolista tietoa, ilman syyllistämistä.

Messujen teettämän kyselyn mukaan turistit haluavat kokea sekä tukea paikallista kulttuuria – katukeittiöistä paikallisten tarjoamiin palveluihin.

Vaikka vastuullisuus nostaa päätään, ja turistit ovat huolissaan matkustamisen ympäristövaikutuksista, lentopäästojen kompensointi ei silti ole vielä lyönyt kunnolla läpi. Matkapäätöksiä ei tehdä ympäristön kuormittamisen perusteella. Kaukomaille halutaan, ja sinne lennetään yhä enenevässä määrin. Samalla maata pitkin matkustaminen lisää suosiotaan; niin aikuisten interrailit kuin vaikkapa pyöräilymatkat Euroopassakin.

Suomalaisia kiinnostavat samat kohteet kuin ennenkin

 Messuilla palkitaan myös vastuullisuuskilpailun voittaja. Titteliä havittelee viisi yritystä, jotka on raakattu 22 ehdokkaan joukosta. Nämä viisi yritystä ovat tehneet uskottavia, kestäviä ja tuloksellisia tekoja. Tunnustusta ja rahapalkintoa tavoittelevat esimerkiksi Herrankukkaro, Rukakeskus ja Visit Saaremaa.

Suomlaisia kiinnostavia kohteita ovat edelleen Viro, Ruotsi ja eteläisen Euroopan maat. Myös kotimaassa halutaan tehdä reissuja. Kaupunkilomat keikkuvat aina listojen kärjessä, samoin erilaiset teemamatkat. Hieman yllättävää on että merenrantakohteet, eli löhölomat  ovat taas trendikkäitä pienen notkahdusputken jälkeen.

Suomalaiset haluavat lomallaan yhä päästä irti arjesta, eikä tietokonetta haluta naputella aurinkovarjon alla. Yhdistetty työ-  ja lomamatka on kirosana.

Tiiviin messutietopaketin jälkeen kiltalaiset nauttivat raikasta salaattia viinin kera. Jälkiruokana tarjoiltiin oikein suunmyötäinen basilika-pistaasi brulee. Näistä tunnelmista on mukava jatkaa kohti tulevia messuja

 Matka 2020 -messut Helsingin Messukeskuksessa 16.-19. tammikuuta.

Eva.kiviranta@messukeskus.com

www.messukeskus.com

 

 

 

 

Share.

Comments are closed.