perjantai, elokuu 17

Maailman pohjoista länsilaitaa haravoimassa
Osa 1: Reykjavik, Islanti

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Islandairin tarjoama stop over -palvelu on saanut lukemattomat Euroopan ja Pohjois-Amerikan väliä lentävät matkustajat pysähtymään Islannissa ja ainakin sen viehättävässä pääkaupungissa Reykjavikissa – jopa siinä määrin, että sadattuhannet turistit ovat alkaneet häiritä pienen maan arkipäivää.

Teksti ja kuvat Marja-Liisa Kinturi

Raha on silti aina tervetullutta ja vieraat toivotetaan hymysuin tervetulleiksi. Parin päivän pysähdys katkaisemassa  tukahduttavan pitkää lentoa Helsingistä Kanadan Vancouveriin osoittautui hyväksi ideaksi.

Mustanpuhuva puuton maisema heti lentokentältä kaupunkia kohti ajettaessa näytti loppukesän auringossa yhtä karun lohduttomalta kuin vuosia sitten ensivisiitilläni maaliskuussa. Silloin oivalsin, mistä kaikki Islannin kuuluisat tarut ovat syntyneet; näistä mielikuvitusta ruokkivista mustanpuhuvista louhikoista ja rosoisista, maan uumenista höyryävistä koloista.

Kaupungin keskustaa lähestyttäessä luonto alkoi kuitenkin vihertää ja liikenne lisääntyä. Maisema näytti jo normaalilta vihreine istutuksineen. Taivaita kohti kohoava moderni Hallgrimskirkja vilahti ohi, samoin valkoinen, mansardikattoinen puutalo, Höfðin talo, jossa tehtiin aikoinaan maailmanhistoriaa. Pienten ikkunaruutujen takana kahden suurvallan presidentit, Yhdysvaltain Ronald Reagan ja Venäjän Mihail GorbatŠov päättivät vuonna 1986 lopettaa kylmän sodan.

 

Reykjavikin komea konserttitalo Harpa geometrisine ikkunaruutuineen valmistui keväällä 2011.

Talous on noussut tuhkasta

Islannin talous on maan reilut kymmenkunta vuotta sitten syvään lamaan syösseen finanssikriisin ja talouslaman jälkeen noussut kirjaimellisesti tuhkasta, mikä näkyy muun muassa kerrostaloryppäinä ja uusina julkisina rakennuksina.

Niistä näyttävin ja puhutuin on vuonna 2011 valmistunut näyttävä konferenssi- ja konserttitalo Harpa lasisseinineen ja erimuotoisine ikkunoineen. Sen rakentaminen oli tavallaan piste finanssikriisille. Siitä lähtien maan talous alkoi palata normaaleihin uomiinsa.

Harpan takana on idyllinen vanha satama ja lounaispuolella sisämaan puolella puiston ja kävelypolkujen ympäröimän matalan Tjörninlammen rannalla moderni kaupungintalo, jonka viherseinät elävöittävät modernin suoralinjaista ja askeettista rakennusta.  

Muutaman askeleen päässä Kaupungintalolta kulkija päätyy värikkäiden ja idyllisten puutalojen  täplittämään vanhaan kaupunkiin, jonka loppukesän auringonpaisteiset terassit houkuttelevat istahtamaan tuopilliselle, kahvikupilliselle tai lounaspöytään muiden matkailijoiden seuraan.

     

             Kiinalaisten pysähdys Helsingissä ennen jatkoa Keski-Eurooppaan vetää                               vertoja Islannin stop-overille.

 

Ravintoloista, kahviloista tai turisteista ole puutetta. Aina ei onni kuitenkaan suosi matkailijaa kirkkaan auringonpaisteen muodossa. Islanti on keskellä suurta valtamerta alttiina sateelle, tuulille ja sumuverhoille, mikä kannattaa muistaa suunnitelmia laadittaessa.

Meri, tulivuoret, geysirit ja revontulet

Islannin kiistattomia matkailuvaltteja ovat pärskyvä meri valasretkineen, tulivuoret ja kuumat lähteet,  sekä taivaalliset ilotulitukset eli revontulet. Niitä markkinoidaan voimallisesti. Satama näkyi olevan täynnä valaiden katseluun tarkoitettuja aluksia, sekä pienempiä että isompia.

Geymslur-valasmuseo näyttää merten jättiläiset aidon kokoisina ja antaa niiden elämästä runsaasti tietoa.

Suolaisia valtameren pärskeitä välttävän ja muidenkin kannattaa joka tapauksessa suunnata myös Reykjavikin Geymslur-valasmuseoon, jossa saa hyvän kuvan Islannin ympäristön vesissä asustavista jättiläismäisistä eläimistä ja voi tutustua niihin tarkemminkin. Sinisen hämärässä näyttelyssä valaslajit uivat katosta roikkuen luonnollisen kokoisina, siis SUURINA!

Kuuluisa Sininen  Laguuni jäi tällä reissulla väliin. Sinne olisi pitänyt hankkia pääsylippu etukäteen. Aamukylpy varhaisen lennon jälkeen Helsingistä ei oikein innostanut, ei myöskään lähtö seuraavalle seitsemän tunnin lennolle Vancouveriin suoraan kylvyn jälkeen.

Sen sijaan puoli päivää kului mukavasti keskustan kävelykaduksi muutetulla ostoskadulla muiden turistien joukossa, vaikka hintataso ei shoppailuun suuremmin innostanutkaan.

Taivaallinen show

Revontulien näkeminen varmistetaan elokuvanäytöksillä, jos niitä ei muuten sattuisi näkemään. Icelandair pelasti tosin maan revontulimaineen loistavasti järjestämällä kotimatkalla Vancouverista Reykjavikiin yön pimeydessä räiskähtelevän upean taivaallisen shown.  Kapteeni sammutti matkustamosta valot sen ajaksi, jotta mahdollisimman moni olisi päässyt elämyksestä osalliseksi.

Kultaisen kolmion geysirit ja vesiputoukset

Jos vain aika riittää, tarjolla on lisäksi monia luontoretkiä. Vaikka kaikkiin ei ehtisikään, Kultaisen kolmion klassikkokierros kannattaa silti yrittää mahduttaa ohjelmaan. Yllättävästi ilmaan purskahtelevat geysirit keräävät ympärilleen joukon ihastuksesta kiljahtelevia turisteja, ja Gullfossin vesiputoukset ovat  lähes yhtä mahtavat kuin Iguassun kuuluisat putoukset Brasilian ja Argentiinan rajalla.  

Reykjavikin vanha kaupunki on täynnä värikkäitä puutaloja ja houkuttelevia kahviloita terasseineen.

Thingvellinin kansallispuistossa voi yrittää kurkistella Euraasian ja Pohjois-Amerikan mannerlaattojen väliseen kuiluun ja tutustua Islannin historian vaiheisiin.

Islanti on siis ehdottomasti ainakin muutaman päivän pysähdyksen väärti, samanlainen elämys meille kuin epäilemättä Suomi on Keski-Eurooppaan suuntaaville kiinalaisturisteille.

Kommentit

Kommentit

Share.

Comments are closed.