perjantai, 25 syyskuun

Finnair näytti analyytikoille närhen munat –
koronavirus hämärtää tulevaisuutta

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Finnairin viime perjantainen tulosjulkistaminen löi ällikällä kaikkitietävät analyytikot: vuoden 2019 vahvan neljänneksen tulos oli neljä kertaa parempi kuin markkinat olivat ennakoineet. Vaikka yhtiö peruu helmi-maaliskuussa noin 200 Kiinan-lentoa koronaviruksen säikäyttämänä, toimitusjohtaja Topi Manner arvioi sillä olevan vain prosentin vaikutus koko vuoden tulokseen.

Teksti ja kuvat Eero Nokela

Finnair porskuttaa nyt vahvasti vastavirtaan niin Euroopassa kuin maailmanlaajuisestikin. Se on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista lentoyhtiöistä. Sen tulos viime vuodelta yllätti yhtiötä seuraavat analyytikot monessakin mielessä, ja kurssi ampaisi pitkästä aikaa nousuun. Jos koronavirus saadaan aisoihin, Kiinan-lentojen parin kuukauden tauko paikataan nopeasti. Tässä muutamia ajankohtaisia havaintoja.

**Finnair jatkaa päivittäisiä lentoja manner-Kiinan ulkopuolelle Hongkongiin. Yhtiö lentää edelleen muualle Aasiaan, eniten lentoja on Japaniin, missä uusin kohde on varman lumen Sapporo. Thaimaan-, Soulin-, Vietnamin-, Singaporen- ja Delhin-lennot jatkuvat normaalisti. Nyt eletään Kiinan-lentojen hiljaisinta kautta kiinalaisen uuden vuoden juhlinnan päätyttyä.

**Finnair lopetti Kiinan-lennot viikkoa myöhemmin kuin suuret eurooppalaiset, British Airways, Lufthansa, Air France–KLM ja SAS. ”Halusimme viedä Suomessa ja eri puolilla Eurooppaa lomailleet kiinalaiset asiakkaamme kotiin ja samalla tuoda Kiinassa olevat asiakkaamme takaisin”, toimitusjohtajua Topi Manner perusteli lentojen jatkamista helmikuun 6:nteen asti. Näin yhtiö uskoo saavuttaneensa asiakkaiden luottamuksen myös jatkoa ajatellen. Kiinaan aletaan lentää heti uudelleen kun viranomaiset näkevät sen turvalliseksi.

Finnair teki kaikkien aikojen matkustajaennätyksen viime vuonna: 14,7 miljoonaa. Myös matkustajatyytyväisyys kohosi.

**Koronaviruksen uskotaan vaikuttavan vain tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen tulokseen. Lentojen määrässä Kiinan osuus on noin kaksi laajarunkokoneellista vuorokaudessa. Henkilökuntaa kannustetaan pitämään lomia ja ylityövapaita peruuntuneiden työaikojen ohessa, myös koulutustoiminta jatkuu.

Finnairin laivaston ylpeys, Airbus A350, saa matkustamoon Premium economy -luokan, jossa kelpaa lentää pitkiäkin matkoja väljemmin.

**Finnair ei lennä ensi talvikaudella Karibian kohteisiin (Kuuba, Dominikaaninen tasavalta). Kaikkiin laajarunkokoneisiin (Airbus A330 ja A350) tehdään sydäntalven aikana versionvaihto: business- ja turistiluokan väliin tulee Premium economy -luokka, joka on laajasti käytössä kilpailevilla yhtiöillä. Matkustajalla on uudessa lisämaksullisessa luokassa enemmän jalkatilaa ja palveluvaihtoehtoja (ateriat ja juomat).

**Uuden sukupolven Airbus A350 -koneita Finnairilla on nyt käytössä 14. Huhtikuulle aiottu seuraavan koneen luovutus siirretään kesäkuulle. Sen jälkeen koneita on vielä tulossa neljä vuoteen 2023 mennessä. Finnair on ilmoittanut hakevassa energiatehokasta ja vähäpäästöistä nykyisen kapearunkolaivaston korvaajaa lähivuosien aikana.

**Finnairin markkinaosuus Helsingin lentoaseman liikenteessä kasvoi viime vuonna selvästi. Samalla kun lentoaseman vaihtomatkustus kasvoi, Boeing 737 Max -koneiden lentokielto vähensi konetyypin lentoja. Eniten tästä kärsi jo ennestään pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa lentävä Norwegian. Se onkin ilmoittanut lopettavansa useita kaukoreittejä (mm. Etelä-Amerikka) kannattavuuden parantamiseksi.

 

Share.

Comments are closed.